Японската необичайна визия за света
"Уаби" буквано означава "елегантната прелест на скромната простота", а "саби" – "преходността на времето и последващото умиране". Комбинирането и на двете думи формира сентенция, уникална и емблематична за японската култура.
Но както казват будистките монаси, думите са враг на разбирането. С израза уаби-саби може да се обхване само повърхностната идея на една много дълбока култура.
Професор Танейша Отабе, професор в Института по естетика в Токио, предполага, че древното изкуство на уаби-ча (wabi-cha), стил в чаените традиции, създаден в края на XV-XVI век, формира фундамента, от който ще се развие уаби-саби. Избирайки семплата японска керамика пред популярния китайски внос например, се предизвикват всички правила за красота според нашите западни разбирания. Без светли цветове и орнаментирани дизайни, човек бива окуражен да изучи простите тонове и текстура, над които се гледа със снизхождение.
Проф. Отабе обяснява, че уаби-саби оставя нещата неокончателни, за да подтикне въображението на човек да ги завърши в собственото си съзнание. Възможността нечие съзнание да бъде ангажирано активно с това, което съзерцава, постига три неща: ясна представа за намесата на природните сили в създаването на нещо; приемане на естествените сили; отърсване от дуализма – вярването, чрез което разполовяваме обикалящия ни свят на добро и лошо.
Комбинирането на тези три състояния позволява на наблюдателя да се види като част от природния свят, без да бъде обременен от социалните конструкти. Вместо да вижда вдлъбнатини и неправилни форми, той ще прогледне в естествените механизми на природата.
"Естетиката на уаби-саби отваря очите на хората към ежедневния живот" – обяснява проф. Отабе. Вместо да се гледа на природата като нещо опасно и деструктивно, японската култура я рамкира в понятие, определящо я като основен извор на красота.
Приемането на фаталната смърт обаче крие ключа към същинското разбиране на уаби-саби. Както авторът Андрю Юнипър отбелязва в книгата си ("Уаби саби: японското изкуство на преходността"): Тази естетика използва безкомпромисното докосване на смъртта, за да фокусира ума към мимолетната красота, която се крие във всички умиращи явления.
Самостоятелно наблюдаван, природният модел е изключително красив, но разбирайки японския контекст за преходност, който подчертава собствените ни страхове от смъртта, тази природа придобиват една много по-сериозна дълбочина.
Често асоциирано с естетиката уаби-саби е изкуството златно снаждане (kintsugi) – метод за поправяне на счупена керамика с помощта на злато или специален японски лак. Процесът не скрива, а подчертава пукнатините, позволявайки им да станат част от произведението на изкуството.
Всъщност думата "перфектен", произлизаща от латинската "perfectus", етимологично погледнато означава "завършен". Тя незаслужено е поставена на пиедестал в много западни култури. Приоретизирането на безупречност и непогрешимост създава не само неосъществими цели сред хората, но и напълно заблуждава в идеята за щастлив и хармоничен живот.
В даоизма, ако достигнеш съвършенство и нямаш накъде по-нагоре да се развиваш и изкачваш, то значи си стигнал и смъртта.
Докато ние се стремим да създадем перфектни неща, които с трудност после поддържаме и опазваме, пренебрегваме най-важното в живота – радостта от промените и израстването.
Макар да изглежда твърде абстрактно, признанието към преходната красота може да срещнете в сърцето на най-простите японски удоволствия. Цветен изглед (Hanami) – японска ежегодна церемония на черешовите цветове – включва забави, пикници фестивали, всички събрани под падащите цветни листа, които оформят прелестен килим от умираща природа.
Въпреки че церемонията е обагрена с меланхолия, урокът, който дава, е много ценен:
Редактор: Милена Минчева
Източник: bbc.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ЕКС ОРБИТА - ВАСИЛ ГЕОРГИЕВ - ХЕРМЕС
КОМПАС НА ЦЕННОСТИТЕ - МАНДИЙП РАЙ - ХЕРМЕС
КРАТКА ИСТОРИЯ НА РУСИЯ - МАРК ГАЛЕОТИ - СИЕЛА
ЧЕРВЕНАТА МАЙКА - КРАСИВ ЩИТ, СВЕЩЕНА ЖЕНА НА ВРАНИТЕ - ФРАКН ЛИНДЕРМАН
БЛЯСЪКЪТ НА ЧЕРНАТА УСМИВКА - КАСАНДРА КОУ - СИЕЛА
АРИГАТО, ТОКИО - АТАНАС ВЛАДИКОВ - ХЕРМЕС
НовСТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Непозната земя
- Сексуалната култура във феодална Япония: свобода в отношенията, хомосексуалност и проституция
- Айну – коренното население на Япония, притежаващо европеидни черти
- Д-р Александра Манолова
- 12 безумни закона, които са възможни само в Япония
- Татуирането на името на възлюбения се смята за лоша идея от стотици години
- Как да изплетем мартеници с японската техника кумихимо
- 11 отличителни черти на японската образователна система
- 9 примера от японския етикет и протокол, които ще ви се сторят странни - част 2
- Поддържайте правилна стойка с лесно японско упражнение
- 10 интригуващи факта за инуитите
Коментари към Японската необичайна визия за света