Кастата на низвергнатите – индийски свещеник се бори със социалната стигма
Индуски свещеник, служещ в храм в южния град Хидерабад в Индия, привлече вниманието на медиите, като пренесе на раменете си далит, представител най-низшата каста в страната, във вътрешната част на светата обител. Познати преди като "недокосваните" или "недосегаемите", членовете на тази обществена прослойка често се превръщат в жертви на насилие и дискриминация.
Постъпката на свещеника предизвика удивление сред местното население, тъй като далитите се смятат за нечестиви от множество консервативни индуси. Дори сега, в една от най-големите демократични нации – Индия, повечето храмове не допускат представителите на низшата каста в светата обител. |
Далитите са подложени на социална и физическа дискриминация заради строгата кастова система, която им отсъжда най-долното стъпала в йерархическата стълбица. Независимо от наличието на специални закони, предназначени да закрилят "недосегаемите", ежедневието на близо 200 милиона представители на низшата каста продължава да е изключително трудно.
Сегрегацията на далитите се изразява в пълното изолиране от страна на по-висшестоящите индийци. На "недосегаемите" не им е позволено да посещават същите храмове, училища или дори да пият от същите чаши и кладенци като останалите. Също така, те не получават образованието и възможностите за професионално израстване, на което се радват по-висшите касти. Далите често стават жертва на експлоатация, тормоз и насилие.
Свещеникът, носещ името Рангараджан, който е главният служител в популярния храм Чилкур Баладжи в Хидерабад, споделя, че целта му е да покаже равнопоставеността на хората в очите на бог. След като влиза в сградата заедно с младежа далит Адитя, двамата мъже се молят и извършват заедно няколко индуски ритуала.
Младият представител на низшата каста е на мнението, че дискриминацията срещу хора като него произлиза от обществените нагласи, а не от свещените текстове. Адитя описва себе си като дълбоко религиозен човек, който в продължение на години изучава индуските писания и философски трактати.
Постъпката на свещеника Рангараджан е вдъхновена от неотдавнашна дискусия на тема "Идентичността на далитите" в един от университетите, по време на която духовникът разказва на студентите легендата за поклонник далит, който е бил пренесен в храм върху раменете на индуски свещенослужител.
Древното предание гласи, че на набожния представител на низшата каста, носещ името Триупан Алвар, му е било отказано да влезе в един от най-свещените храмове в южния щат Тамил Наду.
В отговор на забраната далитът започва да пее поклоннически песни, докато един мъдрец, неодобряващ присъствието на мъжа, хвърля по него камък. С кървяща рана, причинена от силния удар, Алвар бързо напуска двора на храма.
Когато мъдрецът се връща в светата обител, той вижда, че една от статуите на божествата също "кърви". Осъзнавайки грешката си, духовникът решава да пренесе Алвар в храма на своите собствени рамене. Далитът от легендата се почита като светец от днешните индуси.
След като свещеникът Рангараджан приключва с разказа си, някои студенти от кастата далит проявяват скептицизъм и предизвикват мъжа да последва примера на мъдреца от древното предание. Духовникът решава да им докаже, че действията от легендата могат да бъдат повторени в днешна Индия.
Рангараджан се надява, че неговата постъпка ще вдъхнови останалите да приемат представителите на низшата каста в храмовете. Активистът Вамса Тилак вярва, че подобни примери ще имат въздействие върху премахването на социалната дискриминация, но знае, че това няма да се случи за една нощ.
Тилак споделя, че неговата общност иска останалите представителите на кастовата система да покажат добросърдечност и щедрост към тях, за да могат да бъдат пълноправни членове на обществото. |
Не всички обаче са изпълнени с надежда. Професорът и активист Сиджата Сурепали не смята, че действията на свещеника ще предизвикат по-висока посещаемост на храмовете от хора като Алвар, тъй като кастовата система представлява съществена част от индуизма.
Коментарите на академика се базират на увеличаващото се напрежение между различните обществени прослойки. Напоследък амбициозните млади далити успяват да подобрят качеството си на живот, но това води до по-чести сблъсъци и прояви на насилие от страна на по-висшите касти, които не могат да приемат тази промяна.
Наскоро осем човека загинаха по време на масови протести, включващи десетки хиляди представители на общността на далитите.
По статията работи: Нора Маркова
Източник: bbc.com
- След 40-годишна забрана: Върховният съд на САЩ връща молитвите в държавните училища
- Дискриминирани ли са хората с наднормено тегло на работното си място
- Защо даването на повече права на ваксинирани срещу COVID-19 не е форма на дискриминация
- Служителите от ЛГБТ общността са въвлечени в повече конфликти на работното място
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СЪРДЕЧНАТА СУТРА - ОШО
РАДЖА ЙОГА - СВАМИ ВИВЕКАНАНДА
ПАДМАСАМБХАВА КРАТКА БИОГРАФИЯ НА СКЪПОЦЕННИЯ УЧИТЕЛ - ЙЕШЕ ЦОГЯЛ - ШАМБАЛА
УЧИТЕЛЯТ, КАКТО ГО ВИДЯХ АЗ - СЕСТРА НИВЕДИТА - ШАМБАЛА
ТАЙНАТА НА РАЗКАЗВАЧКАТА НА ИСТОРИИ - СЕДЖАЛ БАДАНИ - СИЕЛА
ФИТО БОЯ ЗА КОСА 1 ЧЕРНО
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Непозната земя
- Възрастова дискриминация (ейджизъм) – същност, признаци и последици
- Място на дравидианската (индийската) раса в историята на човешката еволюция
- Как описваме мъжете и жените лидери
- Как да приемем същността на другите хора
- След 40-годишна забрана: Върховният съд на САЩ връща молитвите в държавните училища
- Сушрута Самхита и първите пластични операции, правени в Древна Индия
- Древна индийска рецепта с куркума - лек, завещан от Аюрведа
- Символ на вечната любов: 8 тайни за Тадж Махал
- Лесбианизъм в древна Индия
- Доматеният грип, открит в Индия, се оказва причиненото от вируса коксаки А16 заболяване ръка-крак-уста
Коментари към Кастата на низвергнатите – индийски свещеник се бори със социалната стигма