Терминът Lookism: дискриминация към по-малко привлекателните хора
Какво е lookism
Проучване в САЩ установява, че дискриминацията по външен вид се случва по-често, отколкото етническата.
Терминът lookism означава, че по-малко привлекателните хора имат по-малки шансове да изградят кариера и да бъдат успешни като цяло.
За първи път терминът е използван през 2016 г., когато служителка на голяма компания е изпратена вкъщи без заплата, защото отказва да носи обувки на високи токчета.
Напълно е възможно след 10 години да се забрани официалния дрескод в дадена фирма или да се изисква да се носи специфичен грим или прическа. Но сега човек може да не си намери работа, защото е пълен, а усмивката му не е достатъчно привлекателна.
Как мозъкът реагира на красотата
Ние реагираме на красотата, точно както гладен човек реагира на храната. В проучвания, проведени в Масачузетският университет по технологии. Харвардското медицинско училище и Масачузетския технологичен институт, учените откриват, че когато човек вижда атрактивно лице, се активизират същите участъци от мозъка, когато гладен човек види храна или комарджията вижда пари. Така че влиянието на красотата е частично извън нашия контрол.
Учените смятат, че нашето привличане към красотата е заложено биологично, а не социално.
Първото впечатление е автоматичен отговор от нашия мозък.
Има термин, ореолен ефект, който се случва, когато направим заключение за нещо, като го преценим с едно малко нещо. Например, ако човек е привлекателен, ние автоматично преминаваме към заключението, че той е умен, мил и талантлив.
Ето как влияе ефектът на ореола:
- Жените, които имат средно количество грим, се считат за по-красиви, компетентни и изглеждат така все едно е по-лесно да се работи с тях.
- Човек, който има симетрично лице, изглежда по-здрав.
- Атрактивни непознати изглеждат по-надеждни.
- По-вероятно е съдебно жури да даде по-леко наказание на привлекателно лице.
- Добре изглеждащите професори мотивират учениците да учат по-усилено.
- В тези случаи виновни са стандартите, наложени от рекламите и филмите. И макар големите марки да се отказват от перфектни модели и да избират по-реалистични хора, стереотипите са застинали дълбоко в нашите умове.
Как обществото насърчава култа към красотата
Култът към красотата не се появява случайно. Древните египтяни са имали козметични продукти, които наподобяват частично тези, които имаме днес. Когато фотографията се появява за първи път, използването на козметика се увеличава драстично. Днес козметичният пазар процъфтява и се очаква да нарасне с 7,5% до 2023 година.
Изискванията за привлекателен външен вид нарастват. Южна Корея е световната столица на пластичната хирургия. Тук дискриминацията, свързана с външния вид, се среща по-често, отколкото навсякъде другаде. И то оказва влияние върху самочувствието на хората, здравето и дори индекса на телесна маса.
Цената, която плащаме за култа към красотата
Атрактивните хора са по-склонни да бъдат поканени на интервю за работа. В проучване учените предложиха на група хора да представят себе си като работодатели и да прегледат две автобиографии със снимките на кандидатите. Ако автобиографията е добра, хората все пак канеха кандидата. Но ако и двете автобиографии са посредствени, по-привлекателните хора имаха повече шансове.
Външният вид изкривява възприятието за професионализъм. Атрактивни учени са по-интересни за хората и от своя страна искат да прочетат своите проучвания. Но колкото по-привлекателен и комуникативен е експертът, толкова по-малко компетентен е.
Привлекателните политически кандидати получават 20% повече гласове. Вероятно политиците са публични личности и способността им да се доверяват се формират въз основа на техния външен вид и поведение. Никой не иска да научи за тънкостите на дипломацията, микроикономиката и геополитиката. Много по-лесно е да направите заключение въз основа на картината, която виждате по телевизията или в медиите.
Красотата е обвързана с много материални стимули и порицания. Жените, които са по-привлекателни, получават средно 8% повече пари, а жените, които са „под средните“, плащат глоби от около 4% от доходите си. Атрактивните мъже печелят около 4% повече от тези, които се смятат за непривлекателни (последният плаща 13% от доходите си като глоби).
Атрактивните хора продават повече. Добре изглеждащите агенти за недвижими имоти печелят повече и използват техния облик по-активно като комплимент към техните професионални умения.
Професор Рене Енгелн вярва, че обсебването от външен вид е психологическо заболяване на цялото общество. Тя прекарва 15 години в проучване защо хората искат да бъдат привлекателни и е написала книга за манията за перфектния външен вид.
Стремежът към щастие води до депресия, разстройства в храненето, когнитивни нарушения и загуба на време и пари.
Редактор: Илияна Кръстева
Източник: brightside.me
- След 40-годишна забрана: Върховният съд на САЩ връща молитвите в държавните училища
- Служителите от ЛГБТ общността са въвлечени в повече конфликти на работното място
- Скъпи мъже, равенството между половете не е само в полза на работещите майки
- Кастата на низвергнатите – индийски свещеник се бори със социалната стигма
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Любопитно и забавно
- Възрастова дискриминация (ейджизъм) – същност, признаци и последици
- Как описваме мъжете и жените лидери
- Как да приемем същността на другите хора
- След 40-годишна забрана: Върховният съд на САЩ връща молитвите в държавните училища
- Микроагресията на работното място
- Как да се борим с дискриминацията на работното място
- Теория за половите схеми на Бем: Как средата формира представата за мъжка и женска роля в обществото
- Комисията за защита от дискриминация установи, че здравните власти осъществяват тормоз по признак увреждане на болните от гноен хидраденит
- Дискриминацията в социалните медии засилва депресията и тревожността при мъжете от малцинствените групи
- Служителите от ЛГБТ общността са въвлечени в повече конфликти на работното място
Коментари към Терминът Lookism: дискриминация към по-малко привлекателните хора