9 социални експеримента, които ни дават много „храна за размисъл“ - част 1
Учени и редица компании провеждат социални експерименти с цел да разберат истинската същност на човека. Понякога участниците нарушават правилата, а действията им са извън всякаква логика. Представяме ви 9 социални експеримента, които водят до неочаквани резултати и ни дават много "храна за размисъл".
Ако дадено поле е оставено без надзор, хората биха ли откраднали селскостопанските продукти или биха платили за тях?
Описание: На поле без охрана всеки може да си вземе зеленчуци, плодове и други продукти. В единия край има табела с цени и кутия, в която хората могат да слагат парите, ако решат да си купят нещо. Никой не наблюдава кутията. Всеки решава дали да плати или не.
Резултат: Няма почти никакви кражби. Понякога хората оставят повече пари, отколкото са обявени. Средствата обикновено се предоставят за благотворителни цели.
Какво ще се случи, ако в близост до ескалатор се поставят стълби под формата на пиано?
Описание: В рамките на рекламна кампания, която насърчава физическата активност, в една метростанция поставят клавиши на пиано, които свирят, когато се стъпва върху тях. Когато някой се движи по тях те възпроизвеждат собствена мелодия. Основната идея е минувачите да използват повече стълбите, отколкото ескалатора.
Резултат: Около 66% повече хора използват стълбите по време на експеримента. Концепцията става толкова популярна, че се прилага в много градове по света, като Куала Лумпур (Малайзия), Сеул ( Южна Корея), Сан Франциско, Мексико, Сараево, Виена и много други.
Успяват ли минувачи в Ню Йорк да разпознаят таланта на "непознати" улични музиканти?
Описание: Членовете на музикалната група U2 се преобличат като улични музиканти и правят безплатен концерт в метростанция в Ню Йорк.
Резултат: Хората не обръщат внимание на музикантите, докато те не се разкриват. Същият експеримент бе направен и от Кристиано Роналдо в родния му град Мадрид. Минувачите не се интересуват от футболиста, облечен като бездомен, докато Роналдо не "сваля маската си".
Какво ще стане, ако хората започнат да четат негативни новини всеки ден?
Описание: Общо 689 003 души участват в този експеримент. Определена част от потребителите на Facebook четат публикации с негативни новини в продължение на 7 дни. Някои от публикациите съдържат ужасяващи подробности.
Резултат: Подобен род новини променят онлайн поведението на потребителите, като ги предизвикват да толерират и да изпитват негативни емоции по-често. Хората постепенно започват да се асоциират с лошите новини по начин, сякаш всичко това се случва с тях в действителност. След лоши новини те трябва да гледат добри новини. Когато новината е изпълнена с положителни емоции, хора и коментари, потребителите са склонни да се чувстват по-щастливи, по-често да показват любезност, любов и състрадание.
Как да обединим хора с различни възгледи?
Описание: Три двойки, непознати помежду си, трябва да отидат заедно в склад. Те комуникират, докато изграждат определена конструкция и си задават въпроси, измислени от организаторите на събитието.
В края на експеримента всеки участник установява, че неговият партньор има абсолютно различни убеждения. Всеки от тях решава след това дали иска да знае повече подробности за партньора си и да говори с него на чаша бира. Експериментът е част от рекламна кампания на Heineken.
Резултат: В предизвикателството участват три двойки: поддръжник и противник на теорията за глобалното затопляне; феминист и човек с консервативни възгледи, транссексуален и човек, който е против хора с различна сексуална ориентация.
Въпреки противоположните виждания и трудният подход към всеки поотделно, участниците в крайна сметка остават заедно, за да се опознаят по-добре и да научат повече за другия.
Вижте втора част на статията ТУК
По статията работи: Илияна Стоянова
Източник: brightside.me
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Любопитно и забавно
- Девет любопитни експеримента на социалната психология
- Защо правим тъпи или нерационални неща: 10 блестящи експеримента по социална психология - част 1
- Кога човек е склонен да навреди на друг? Вижте какво показва социалният експеримент на Стенли Милграм
- 7 социални експеримента, които променят коренно живота на хората - част 1
- 7 социални експеримента, които променят коренно живота на хората - част 2
- 9 социални експеримента, които ни дават много „храна за размисъл“ - част 2
- Как хората използват социалните мрежи, когато се почувстват зле
- Най-противоречивото психологическо изследване е повторено - резултатът е същият
- Необикновената история на един социален експеримент
- Социален експеримент показва как непознатите се отнасят към зле и към добре изглеждащо дете (+ видео)
Коментари към 9 социални експеримента, които ни дават много „храна за размисъл“ - част 1