Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Лайфстайл За свободното време Живот и Ум Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част)

Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част)

от 07 юли 2015г., обновено на 08 март 2016г.
Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част) - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

"На 16 започнах битка с булимията, която продължи 4 години. Когато симптомите започнаха, аз се обърнах в отчаянието си към възрастните, които знаеха повече за това как да сложат край на едно срамно поведение – ръководителят на моето библейско учение и министъра на младежа, който ни посещаваше. "Ако поискаш каквото и да било с вяра" – ми отговориха те – "то ще стане." Знаех, че те цитират словото Божие. Молихме се заедно, а след това се прибрах вкъщи, уверена, че Бог е чул моите молитви.

Но моите ужасни натрапливости не си отидоха. До края на втората ми година в колежа, бях толкова отчаяна и депресирана, че направих опит за самоубийство. Проблемът не беше само булимията. Бях убедена по онова време, че съм напълно духовно провалена. Отделението по консултиране в колежа ми предложи истинска помощ (която по-късно ми оказаха). Но в ума ми по онова време, подобна помощ нямаше да оправи главния проблем: аз бях провал в очите на Бог. Трябваше да минат години преди да разбера, че невъзможността да преборя булимията чрез механизмите, предложени ми от библейското християнство, не е функция на моя духовен дефицит, а дефицит на евангелистката религия сама по себе си."

Д-р Марлен Лайънъл е консултант по човешко развитие в Сан Франциско. Тя също така е дъщеря на последователи мисионери на протестантско християнско движение. Тази комбинация е дала възможност за един необичаен фокус на работа. Последните 20 години тя се занимава с консултация на мъже и жени в процеса на възстановяване от различни форми на религиозен фундаментализъм. Тук влиза и Assemblies of God denomination (братство от над 140 църкви по света), в който дух тя самата е била възпитана. Лайънъл е автор на две книги, написани по време на нейната тайна практика в полето на психологията. През годините тя оказва помощ на клиенти, чийто религиозни травмиращи преживявания оказват изключителна вреда в техния живот. Някои от тях хора, чийто психологически симптоми не просто се задълбочават благодарение на религията, която изповядват, но също така са причинени от самата нея.
Преди години д-р Уайънъл дава наименование на това, което тя нарича "синдром на религиозната травма" (СРТ) и започва да пише и говори по въпроса пред професионалната публика. Когато Британската асоциация по поведенческа и когнитивна психология публикуват серия от нейни статии по този въпрос, членовете на Асоциацията по християнско консултиране протестират, наричайки проблема - прекомерно внимание върху "тема на относителна ниша". Един коментарите звучи така: "Религията, съдбата или свещената книга не могат да бъдат оскърбени от хора, чиято интерпретация не може да направи нищо оскърбително."

Дали токсичната религия не е просто грешно тълкувание? Какво е религиозна травма? И защо д-р Лайънъл вярва, че религиозната травма заслужава да бъде отделна диагноза?

Нека видим какво точно е синдромът на религиозната травма, според самата д-р Лайънъл:

"синдром на религиозната травма" (СРТ) е група от симптоми и характеристики, които обикновено вървят заедно и са свързани с болезнени преживявания, причинени от религията. Те са резултат от две неща: задълбочаването в контролираща религия и вторичен сблъсък с напускането на религиозна група. Определението на СРТ дава възможност за именуване и описание на група от хора, които често могат да бъдат незабавно разпознати. Много хора са изненадани от идеята за СРТ поради това, че културата генерално залага на вярването, че религията е нещо добро и полезно за всеки. Точно както да разкажеш на децата си за дядо Коледа, а след това да ги оставиш сами да изяснят вярата си в него, хората не виждат вреда в това религията да бъде преподавана на децата.

Реално религиозните учения и практики понякога оказват сериозни вреди на нашето ментално здраве.
Обществото е някак запознато със сексуалното и физическо насилие в религиозен контекст. Журналистката Джанет Хаймлих документира съществуването на религиозни групи, базирани на Библията, които подчертават патриархалната власт в семейната структура, ползвайки жестоки родителски методи за възпитание, които могат да бъдат деструктивни.

Проблемът тук не е просто физическата и сексуална злоупотреба. Емоционалната и ментална манипулация в авторитарните религиозни групи може да окаже вреда поради 1) токсични учения като това за вечното проклятие или първородния грях 2) религиозни практики или начин на мислене, такива като наказание, черно-бял начин на мислене, сексуална вина и 3) дистанциране, което възпира човек от получаване на информация и възможност да се развива нормално.

Ето и някои примери за СРТ, които д-р Марлен Лайънъл дава:

"Мога да ви дам много примери. – започва Лайънъл – Една от групата симптоми са страха и безпокойството. Хората, които биват индоктринирани във фундаменталисткото християнство още като малки деца, понякога имат спомени, в които са били ужасени от адски картини и такива за апокалипсис, още преди техните мозъци да могат да осъзнаят подобни идеи. Някои оцелели, които предпочитам да наричам "възстановени", имат ретроспекции, панически атаки или кошмари като възрастни, въпреки че интелектуално те вече не вярват в теологията. Един мой клиент, който през деня се справя добре в своя професионален живот, често страда от натрапливи страхове през нощта." - разказва тя.

Ето и неговата история:

Страхувах се, че ще отида в ада. Страхувах се, че съм направил нещо наистина лошо. Бях напълно извън контрол. Понякога се будя през нощта и започвам да крещя, блъскайки с ръце, опитвайки се да се отърва от това, което чувствам. Вървя около къщата, опитвайки се да помисля и да се успокоя по средата на нощта, опитвайки се да проведа разговор със себе си, но чувствайки единствено, че някак страха и безпокойствието превземат живота ми.

Или обърнете внимание на коментара на пациента по-долу, отправен към филм, който евангелистите използват, за да предупредят за ужаса, който чака неверниците.

Бях заведен да гледам филма "Крадец в нощта". Еха. Шокиран съм да разбера, че много други хора страдат от същите травми, с които съм живял след този филм. Няколко дни или седмици след като гледах филма, се прибрах вкъщи и мама я нямаше. Стоях там, крещейки в ужас. Тогава спрях да крещя и започнах да правя план: кои от моите съседи са християни, в чия къща да нахлуя, за да си набавя пари и храна. Бях на 12 години и се приготвях за армагедона съвсем сам.

В допълнение към безпокойството, СРТ може да включва депресия, затруднение в общуването и проблеми в социалното функциониране. Във фундаменталното християнство индивидът е считан за покварен и нуждаещ се от спасение. Основното послание е "ти си лош и грешен и заслужаваш да умреш" (грехът се наказва със смърт). Това послание стига до милиони деца, преподавано от организации като Детското евангелистко братство и има групи, които се противопоставят на влизането им в публичните училища. "Имала съм клиенти, които си спомнят смущението, което са изпитали при картината на окървавения Иисус, който плаща цената за техните грехове. Десетилетия по-късно те стоят пред мен, разказвайки, че не могат да открият никакво чувство за собствена стойност."

Ето и един пример:

След 27 години опити да живея перфектен живот, аз се провалих ... срамувах се от себе си през цялото време. Умът ми се бореше със себе си без никакво успокоение ... винаги съм вярвал във всичко, което ми е казвано, но мислех, че самият аз не съм одобрен от Бог. Мислех, че аз също ще умра в армагедона.
Прекарах буквално години наранявайки себе си, порязвайки и изгаряйки ръцете си, взимайки свръхдози и подлагайки себе си на глад, наказвайки себе така, че да не се налага Бог да ме наказва. Отне ми години да почувствам, че заслужавам нещо добро.

Новоизроденото християнство и разпаленият католицизъм казват на хората, че те са слаби и зависими, чрез фрази като "не се осланяй на своя разум" или "довери се и се подчинявай". Тези, които са приели тези послания могат да страдат от приучена безпомощност. "Ще ви дам пример от клиент, който имаше изключително малка способност за вземане на решения, след като е живял през цялото време посветен в идеята за "Божията воля". Думите тук не предоставят достатъчно информация за дълбочината на неговото отчаяние."

Като цяло имам огромен проблем във взимането на решения. Сякаш не мога, да се събудя сутрин, нали разбирате, "Какво ще правя днес? Сякаш не знам дори откъде да започна. Разбирате ли, всичко, което съм си мислела, че мога да правя си отидоха и не съм сигурна, че въобще трябва да опитвам да правя кариера; по същество се грижа за своето 4-годишно дете по цял ден.

Авторитарните религиозни групи са субкултури, към които, за да принадлежите, се изисква подчинение. По този начин, ако посмеете да напуснете религията, рискувате да загубите цялата си система за подкрепа.

Изгубих всичките си приятели. Изгубих близките си отношения със семейството. Сега губя и страната си. Изгубих толкова много заради тази зловредна религия и съм ядосана и тъжна с цялото си същество ... опитах се с всички сили да спечеля нови приятелства, но се провалих ужасно ... много съм самотна.

Напускането на религията, след като си бил напълно потопен в нея, може да причини пълен катаклизъм на човешката конструкция за реалност, включително за собствената личност, за останалите, за живота и за бъдещето. Хората, незапознати с подобна ситуация, включително терапевтите, изпитват затруднение с оценката на терора, до който това може да доведе.

Моята форма на религия беше толкова силно внедрена и закотвена дълбоко в сърцето ми. Трудно е да опиша колко пълно моята религия информираше, изпълваше и оказваше влияние на цялата ми визия за света. Моите първи стъпки извън фундаментализма бяха дълбоко плашещи и имах чести мисли за мисли за самоубийство. Сега това е зад гърба ми, но все още не съм намерила съвсем "своето място във Вселената".

Дори за човек, който не е бил толкова утвърден религиозно, напускането на религията може да бъде стресиращо и да доведе със себе си значителна промяна.

Много хора изглежда лесно се отказват от своята религия, без да поглеждат назад. Какво различното в подобни ситуации?

Религиозните групи могат да бъдат изключително контролиращи, проповядвайки страх от света и поддържайки членовете си дистанцирани и зле подготвени да функционират в обществото имат затруднение да напуснат религията лесно. Затруднението е по-голямо, когато човек е роден и отгледан в религия, отколкото ако се е обърнал към нея като възрастен. Това е така, защото те нямат референтна рамка – нямат друга "собствена личност" или начин на "съществуване в света".

Общият тип личност е човек, който е дълбоко емоционален и вежлив, и има тенденция да се хвърля с цялото си сърце в начинанията. "Истинските вярващи", които след това губят вярата си, чувстват повече гняв, депресия и мъка, от тези, които просто ходят на църква в неделя.

А не са ли това просто хора, които могат да бъдат депресирани, разтревожени и обсесивни, така или иначе?

"Никак даже. Ако моите наблюдения са правилни – обяснява д-р Лайнъл – това са хора, които са ангажирани и грижовни. Те се придържат към религията по-дълго от онези, които просто "си тръгват", защото са се опитали, но са имали съмнения.
Понякога това е от страх, но често това е от преданост. Това са хора, за които етиката, почтеността и състраданието са от изключително значение. Откривам, че когато са по-добре и възстановят живота си, те са изключително креативни и енергични относно нови неща."

КЪМ ВТОРА ЧАСТ ТУК >>>

Източник: rawstory.com

Още по темата:
  • Пет неща, които жените амиши не могат да правят Пет неща, които жените амиши не могат да правят
  • Отхвърлят ли физичните закони съществуването на Бог Отхвърлят ли физичните закони съществуването на Бог
  • Най-огромните религиозни статуи в света, които ще ви очароват Най-огромните религиозни статуи в света, които ще ви очароват
  • Влиянието на религията върху детското развитие - думата имат социолозите Влиянието на религията върху детското развитие - думата имат социолозите
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

СЛОВАТА НА БУДА - ДХАММАПАДА
14.00лв.

СЛОВАТА НА БУДА - ДХАММАПАДА

БОГОМИЛСКИ КНИГИ И ЛЕГЕНДИ - ЙОРДАН ИВАНОВ - ШАМБАЛА
30.00лв.

БОГОМИЛСКИ КНИГИ И ЛЕГЕНДИ - ЙОРДАН ИВАНОВ - ШАМБАЛА

ОГЛЕДАЛАТА НА ГРАДА - ЕЛИФ ШАФАК - ЕГМОНТ
19.90лв.

ОГЛЕДАЛАТА НА ГРАДА - ЕЛИФ ШАФАК - ЕГМОНТ

ПЪТЯТ НА БОДХИСАТВА - ШАНТИДЕВА
14.00лв.

ПЪТЯТ НА БОДХИСАТВА - ШАНТИДЕВА

ИСУС ПОСЛЕДНИЯТ ВЕЛИК ПОСВЕТЕН - ЕДУАРД ШЮРЕ - ШАМБАЛА
15.00лв.

ИСУС ПОСЛЕДНИЯТ ВЕЛИК ПОСВЕТЕН - ЕДУАРД ШЮРЕ - ШАМБАЛА

АСКЕТИКА - НИКОС КАЗАНДЗАКИС - СИЕЛА
12.00лв.

АСКЕТИКА - НИКОС КАЗАНДЗАКИС - СИЕЛА

Коментари към Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част)

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част)
    www.framar.bg 
    на 16 May 2025 в 02:42
    Коментирайте "Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част)"

СТАТИЯТА е свързана към

  • За свободното време
  • Живот и Ум
  • Чадърест гарвански лук, Гарвански лук, Орнитогалум
  • Захари Карабашлиев: В този вид програмата "Религия" няма място в държавните училища
  • Студен компрес или пакет с лед
  • д-р Ивелина Генова Сталева
  • Пиния
  • Красимир Вълчев: Не, няма да се учи религия задължително
  • д-р Спас Тянков Пасев
  • Контузия на петата при спортисти
  • Съвети за поставяне на кинезио лента
  • Разтежение на прасеца при спортисти
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Защо урината ви мирише - 16 възможни причини и здравни проблеми

преди 41 дни, 12 часа и 13 мин.

Може ли да тренирам късно вечер? Проблем ли е? Ефективно ли е?

преди 238 дни, 2 часа и 8 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Какво представлява прозяването

преди 4 дни, 5 часа и 47 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 4 дни, 5 часа и 58 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 4 дни, 6 часа и 5 мин.

Промо код за онлайн отстъпки - търся/предлагам

преди 4 дни, 6 часа и 12 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

НЕОСТРАТА RESURFACE ИЗГЛАЖДАЩ И ОБНОВЯВАЩ КРЕМ 40 г

НЕОСТРАТА RESURFACE ДОМАШЕН ПИЛИНГ ЗА ИЗГЛАЖДАНЕ НА КОЖАТА разтвор 60 мл + тампони * 36

ОСТРОВИТ БЯЛА ЧЕРНИЦА ВЕГЕ капсули * 60

АЛЕГРА таблетки 120 мг * 10

АЛМИРАЛ гел 1.16 % 250 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ТЕАЛОЗ ДУО гел за очи монодози 0,4 г * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 15 май 2025г. в 17:30:57

БАКЛОФЕН таблетки 10 мг * 50

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 15 май 2025г. в 17:28:59

ТИРОХЕЛП капсули * 30 НАТУРФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 15 май 2025г. в 17:24:46

ТЕАЛОЗ ДУО гел за очи монодози 0,4 г * 30

Коментар на: Таня от 15 май 2025г. в 16:58:08

БАКЛОФЕН таблетки 10 мг * 50

Коментар на: Тодор от 15 май 2025г. в 16:29:36
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival