Дълги учебни дни, дълги уикенди: Хиляди училища в САЩ преминават към четиридневна седмица
През есенните петъци в гимназията Hull-Daisetta, намираща се в малкото градче Дайзета в Тексас, футболни треньори, играчи и мажоретки се подготвят за вечерния мач. Няма ученици, а на паркинга на училището има само няколко коли на учители.
Hull-Daisetta е едно от училищата в САЩ – най-малко 1600 в 24 щата – които са въвели четиридневна учебна седмица, предоставяйки на учениците и учителите допълнителен почивен ден (обикновено понеделник или петък). Въпреки че по-кратката седмица преобръща традиционните представи за образованието, идеята обикновено е резултат от финансови притеснения, а не от желание за подобряване на представянето на учениците, поради което все още не са ясни дългосрочните въздействия.
Причини за въвеждане на четиридневна учебна седмица
Четиридневната учебна седмица се въвежда за първи път през 30-те години на миналия век в няколко американски училища. През 70-те години, когато цените на газта скачат драстично, идеята отново се заражда с цел спестяване на разходи за транспорт и отопление. В резултат на финансовата криза от 2008 г. голяма част от училищата възприемат практиката, за да се справят със свиващите се бюджети.
Четиридневната седмица все още е предимно ограничена до малки селски училища в американските щати на запад от Мисисипи, където разстоянията са по-големи и наемането на квалифицирани преподаватели е предизвикателство.
„Трудно ни беше да намерим учители.“, каза Тим Бартрам, началник на независимия училищен район Hull-Daisetta – малък селски район, който от тази година е на четиридневна седмица. „Всъщност нямаме финансовите възможности и нивото на заплащане, за да се конкурираме с по-големите области.“ Тъй като няколко съседни области вече са на четиридневна седмица или планират скорошно въвеждане, Бартрам се страхува да не загуби ученици, чиито семейства предпочитат този график.
Бартрам споделя, че промяната е направена след консултация с общността, включително проучвания на ученици, родители и учители, и че обратната връзка към момента е положителна. Възпитаниците на училището са доволни, а учителите имат повече време за преподаване. Въпреки това Бартрам изпитва притеснения при въвеждането на четиридневната учебна програма: „Това правилната посока ли е? Това ли е най-доброто за нашата общност? Мисля, че всеки добър администратор определено би имал резерви относно предприемането на подобен ход“.
По-дълги учебни дни, по-дълги уикенди
За много учители четиридневната седмица е предимство, тъй като по-дългите учебни часове са изключително полезни. „Всеки ученик прекарва много време в училище.“, казва Ейприл Ланот, бивш учител по природни науки и майка на три деца. „Удължаването на учебния ден с 90 минути не прави голямо впечатление, тъй като се предоставя допълнителен почивен ден.“
Наличието на свободен ден за поръчки и медицински прегледи е особено полезно за хората от отдалечените райони. Въпреки това четиридневната работна седмица става предизвикателства за Ланот, когато започва нова работа, където й се налага да работи и в петък. „Имаше моменти, когато децата ми идваха на работа с мен, защото нямаше кой да ги гледа.“, споделя Ейприл.
Ади Йегър, гимназистка във Флорънс, Колорадо, изпитва притеснения, когато нейният училищен район преминава на четиридневна седмица, когато тя е още в началното училище. „Наистина не ми харесваше, защото исках да се виждам с приятелите си.“, казва Ади. „Родителите ми не бяха сигурни какво ще правя през почивния ден, но сега всичко е наред.“
Учебните дни на Йегър са дълги. Занятията започват в 07:10 сутринта и продължават до 15:25, последвани от тренировки по волейбол. Тийнейджърката се прибира вкъщи около 18:00 часа. „Училището е стресиращо и отнема много от мен.“, казва Йегър. „Винаги очаквам с нетърпение петък, защото това е ден за почивка.“
Минимални спестявания
Областите, които въвеждат четиридневната учебна седмица, целят спестяване на пари, подобряване на посещаемостта и задържане на учителите, според проучване от 2021 г., което включва данни от Айдахо, Ню Мексико, Оклахома, Колорадо, Мисури и Южна Дакота. Изследователите обаче установяват, че спестяванията са минимални – обикновено не повече от 3% от общия бюджет, въпреки че за някои администратори и малкото спестени пари са от значение.
По-малко от 3% от родителите, взели участие в интервютата и фокус групите на проучването, споделят, че се налага да отделят средства за бавачки през допълнителните почивни дни, въпреки че изследователите отбелязват, че това може да се дължи на пристрастност при подбора. В сплотените селски общности родителите се възползват от роднини, приятели и съседи, както и от по-големите си деца.
„Четиридневната седмица не означава по-малко работа за учителите“
Едно е сигурно: четиридневната седмица е популярна в общностите, които са я изпробвали. Д-р Джон Търнър, професор в Педагогическия колеж на Щатския университет в Мисури, споделя, че 143 училищни съвета в щата са гласували да преминат към четиридневната учебна седмица, като нито едно училище не се е върнало към стария си график.
>>> Какво наистина научаваме в училище и приложимо ли е в забързаното ежедневие
„Нещо, което трябва да се обясни на хората, е, че това не е начин да се намали работата на учителите.“, казва Търнър. „Повечето ще си помислят, че това решение е взето само за да се удовлетворят исканията на синдиката на учителите.“ В Мисури преподавателите в училищата с четиридневна учебна седмица имат същия брой часове като в останалите училища.
Академичното въздействие на четиридневната седмица остава неясно, отчасти защото все още е сравнително нова практика. „Имахме огромен ръст през последните четири години, но това отчасти се дължи на пандемията.“, казва Търнър. За да оценят въздействието на обучението, изследователите не трябва да правят моментна снимка от една или дори две години.
Според Търнър не трябва да се обобщават минусите и плюсовете на четиридневната учебна седмица, тъй като щатите имат различни образователни изисквания и всеки район прилага графика по различен начин. За него е по-важно как отделните училища използват петия ден за подпомагане на учебния процес, включвайки целенасочена интервенция за ученици, които изпитват затруднения, стажове и кариерно наблюдение, общественополезен труд. „Тази практика предоставя възможности, които липсват при петдневната учебна седмица.“, коментира Търнър.
Long days, long weekends: the four-day week takes off in US schools: https://www.theguardian.com/education/2022/sep/26/four-day-school-week-teachers-students-parents
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ЧУЙ ЩУРЦИТЕ - ТАТЯНА ПОПОВА - ХЕРМЕС
СКЪПО, ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НЕ СЪМ ВИНОВНА, ЧЕ ЗНАМ ВСИЧКО - книга 8 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
СБОГОМ, ДНЕВНИКО 2: ПЛАНИНСКИ ПАТАКЛАМИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
ЗА ВАШЕ СОБСТВЕНО ДОБРО - САМАНТА ДАУНИНГ - СИЕЛА
КЛАНЪТ НА НИНДЖИТЕ: ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН НИНДЖА - КНИГА 1 - МАРКЪС ЕМЕРСЪН - ХЕРМЕС
СКЪПО ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НАЙ-ЛОШИТЕ НЕЩА В ЖИВОТА СЪЩО СА БЕЗПЛАТНИ - книга 10 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Живот и Ум
- 15 от най-необичайните училища в света – I част
- 10 причини, поради които образователната система във Финландия е най-добрата в света
- Как децата да научат таблицата за умножение бързо и лесно
- Математически трик с пръсти за лесно научаване на таблицата с 9
- 12 комикса, които разкриват забавни моменти от живота на един учител
- Как да мотивираме тийнейджърите да учат
- Трета природо - математическа гимназия "Акад. Методий Попов", гр. Варна
- Защо датските ученици са най-щастливите в света?
- 11 отличителни черти на японската образователна система
- Средно Училище "Св. Св. Кирил и Методий", гр. Карнобат
Коментари към Дълги учебни дни, дълги уикенди: Хиляди училища в САЩ преминават към четиридневна седмица