Дали римската империя осъществява най-добрата "рекламна кампания" в историята?
Как се управлява една от най-големите империи в историята, обхващаща хиляди мили, говореща няколко езика и имаща различни култури? На поста се слага знаменитост!
Вярно, римляните не са имали корици на модни списания или интервюта на Опра, но са гурута на публичността.

Преди Римската империя да се превърне в първа сила, сама по себе си е картина на граждански безредици. След убийството на Гай Юлий Цезар настъпват финансови катаклизми, насилие, кавги и неправилна политика. За римските оракули всичко е ясно — Боговете трябва да са ядосани. Решението? Създаване на нови богове.
Август Цезар, синът на Юлий Цезар и първият римски император, за да успокои хората, и да избегне кървавият край на баща си, нарича себе си "Първи гражданин", а не "Диктатор" и настоява Рим да остане република. И в знак на почит към баща си, той прави привидно невинна стъпка, която ще заздрави основите на Римската империя - той провъзгласява скъпият покойник Юлий Цезар за божество.
И това продължава занапред. Римските императори се превръщат в богове, най-често след смъртта си. Това малко по малко кара хората да смятат божествата за безгрешни, а доказателствата за тяхното безсмъртие са навсякъде. Започвайки с царуването на Август, този "императорски култ" осигурява разширяване на Рим, а лицата на управляващите и семействата им започват да се появяват върху монети, в храмове, обществени бани, театри и площади. Казват, че всички пътища водят към Рим. За хората, пътуващи от далечни страни като днешна Испания, Великобритания или Близкия изток, изображения на императора, който се появява навсякъде и показва пътя, е добра идея. Дори добра реклама.

Дори божествеността има лимити
В сравнение с нашата съвременна култура, самоопределянето за божество изглежда твърде крайно. Но както историкът Чарлз Кинг посочва, в древен Рим за "богохулството" е по-лесно да бъде преговаряно, защото думата "култ" тогава има по-различно значение и не е носело негативните асоциации, които носи днес.
Дори и божествеността си има граници. Някои императори парадират с техния статут през целия си живот. Особено император Нерон, който играе неуморни роли непрекъснато, дори построява "Златният дом" — дворец, в който да съхрани 120-метровата статуя на себе си. За съжаление, тичането на Нерон към безсмъртието завършва с неговата смърт и преминава през една кървава гражданска война.
Но онова, което Нерон не разбира е, че култът към римските императори не е създаден, за да могат те да живеят като богове. Това е по-скоро образ, който да вдъхнови хората и чрез който да се обедини нацията.
-
10 мита, в които рекламодателите искат да вярваме
-
5 форми на контрол над съзнанието ни, на които несъзнателно сме подложени всеки ден (1 част)
-
Сексизъм, расизъм, зависимости и насилие в скандалните реклами от миналото
-
Любов по време на коронавирус: нюйоркска двойка се венча под прозореца на свой приятел
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ЧЕРВЕНАТА МАЙКА - КРАСИВ ЩИТ, СВЕЩЕНА ЖЕНА НА ВРАНИТЕ - ФРАКН ЛИНДЕРМАН
ЕКС ОРБИТА - ВАСИЛ ГЕОРГИЕВ - ХЕРМЕС
КОМПАС НА ЦЕННОСТИТЕ - МАНДИЙП РАЙ - ХЕРМЕС
КРАТКА ИСТОРИЯ НА РУСИЯ - МАРК ГАЛЕОТИ - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- Аз и моето семейство
- Семейни ритуали и традиции
- 10 интригуващи факта за инуитите
- Джулия Тофана - отровителката с най-много убийства в света
- Интересни факти за Розетския камък, които не сте чували досега
- Лудият римски император Нерон, който се наслаждава на горящия Рим, докато свири на лира
- Рекламни трикове за по-апетитни хранителни продукти
- Как винаги да бъдем вежливи и тактични?
- 320 милиарда долара губи глобалната търговия заради коронавируса COVID-19
- Филмът Сам вкъщи от 1990, сравнен с рекламата от 2018 година
- Гръцки и римски източници, разказващи за историята на биологията
- Психологическо използване на сетивата в маркетинга
Коментари към Дали римската империя осъществява най-добрата "рекламна кампания" в историята?