Лекарските грешки: Ролята на здравната система и важността на връзката между лекар и пациент
Всеки ден слушаме истории за лекарски грешки – неуспешни процедури, игнорирани симптоми и грешни диагнози. Всеки от тези случаи обаче е уникален, защото всеки човек е уникален сам по себе си. За съжаление здравната система не третира хората като уникални.
Много пациенти се чувстват така, сякаш са на конвейера на съвременната медицина – бързо биват тласкани и изхвърляни без необходимите грижи и внимание. Това не означава, че лекарите са пренебрежителни, а че системата, която обслужват, противоречи на задълженията им. Здравната администрация поставя допълнителни изисквания към клиницистите, които се предават на пациентите, а те често се чувстват нечути, пренебрегнати и рядко обгрижвани.
>>> Стрес и прегаряне при здравните работници – пречка в грижата за пациентите
Медицинско игнориране
Как пациентите се справят с медицинското игнориране? Пациентите не разбират сложността на здравната система, нито знаят ограниченията на доставчика на здравни услуги. Вместо това те приемат, че бялата престилка автоматично гарантира отговори на техните сложни медицински загадки. Въпреки това пациентите са допълнително ограничени от здравните практики, които доставчиците трябва да спазват.
Ако пациент напусне кабинета, чувствайки се разочарован, трябва да се вземат предвид няколко аспекта. Скорошно проучване показва, че много медицински грешки възникват в резултат на неуспешна комуникация. Ефективно ли общуват помежду си пациентите и лекарят? Пациентът ясно ли обяснява своите оплаквания и дали доставчикът търси допълнителни улики извън типичните съображения?
Да предположим, че лекарят не е в състояние да задоволи страховете на пациента. Готов ли е да бъде смирен, да признае ограниченията си или дори да се извини, че не може да помогне на пациента? Много пациенти искат и очакват не само обяснения, но и извинение след лекарска грешка. Извинението може да намали чувството на вина, гняв и негодувание, тъй като лекарят заявява своята човечност. Това може да подобри доверието и цялостната връзка между лекар и пациент. Скорошно проучване показва, че дори медицинските сестри биха се застъпили за пълното разкриване на медицинските грешки на пациента.
В здравеопазването съществуват пристрастия, като много доставчици на здравни услуги не са образовани относно здравни проблеми, отразяващи етнически произход, културни предпочитания или философски притеснения. Те дори могат да отхвърлят този аспект на грижата, което може да накара пациентите да се чувстват нечути, невидими и емоционално наранени. Намирането на лекар, който разбира културния произход и нужди на пациентите, може да бъде полезно, но ако човек изпитва пристрастия, е важно да сподели своите нужди.
Връзката между лекар и пациент
Връзката между лекар и пациент е дълбока. От решаващо значение е човек да се чувства комфортно по време на преглед. Лекарят е там, за да служи на пациентите си по много начини. Той е там, за да информира за здравословното състояние, да обучава какво трябва да се прави и да държи пациентите си отговорни за постигането на поставените цели.
Невинаги това, което казват лекарите се харесва на пациентите, но ако са задълбочени е по-вероятно да не допускат медицински грешки. И обратното, когато правят бързи предположения, те често отхвърлят някои симптоми и първопричини, обобщават опасенията на пациентите си и предоставят грешно лечение.
Доверието в лекарите е от решаващо значение. Ако нещо не звучи правилно и човек не се чувства добре, е по-добре да се потърси второ или дори трето мнение. Понякога придобиването на различни гледни точки може да подтикне към действия за подобряване на здравето.
>>> Какво трябва да знаем при търсене на второ лекарско мнение
Всеки трябва да осъзнае, че съществува баланс между отричането и лекарската грешка. Само защото на даден човек не му харесва това, което лекарят казва, не означава, че той е допуснал грешка. Поради това връзката между лекар и пациент е свещена. Между двамата има негласно доверие. Пациентът трябва да е готов да чуе и приеме всичко, а лекарят трябва да е способен да представи нещата по най-щадящия начин. Това е деликатен баланс. Изисква връзка – свещена връзка.
Последиците от лекарските грешки
Изчислено е, че лекарските грешки са причина за около 250 000 смъртни случая годишно в Съединените щати, което ги прави третата водеща причина за смърт в страната. Процентът на грешките е значително по-висок, отколкото във всяка друга развита страна, и се докладват по-малко от 10%.
Невинаги лекарят е виновен за възникването на грешка. В партньорството между пациент и лекар трябва да съществува прозрачност и от двете страни, създадена чрез ясна комуникация и премахване на пристрастията. Чувството за комфорт и създаването на безопасно пространство е от ключово значение за обмена на информация.
Reducing Medical Errors in Healthcare: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/putting-the-care-back-in-healthcare/202209/reducing-medical-errors-in-healthcare
- Защо хирурзите носят сини и зелени престилки в операционната зала вместо бели?
- Как превантивната медицина може да намали разходите за здравеопазване – примерите на Япония, Сингапур и Финландия
- Стрес и прегаряне при здравните работници – пречка в грижата за пациентите
- Какво трябва да знаем при търсене на второ лекарско мнение
Коментари към Лекарските грешки: Ролята на здравната система и важността на връзката между лекар и пациент