Поколението Z в здравеопазването

Акценти
|
Все по-голяма част от лекарите, медицинските сестри и другите здравни работници са представители на поколение Z. Това означава, че в болниците рамо до рамо работят поне две различни поколения, които имат коренно различна представа за лично щастие и удовлетворение. Докато възрастните лекари например са готови да жертват времето със семейството си, здравето и спокойствието си в името на пациента, то младите избират баланса между професията и собственото си благополучие.
> Моделиране ролята на медицинската сестра
> За да задържим младите кадри в здравеопазването, първо трябва да ги разберем
> Бърнаутът – тихият убиец на мотивацията
> Ниска толерантност към работна среда, която не подкрепя служителите
> Липса на ясни механизми за професионално израстване
Моделиране ролята на медицинската сестра
Недостигът на персонал в лечебните заведения е сериозен проблем, който ще продължи да се задълбочава. Няма достатъчно медицински сестри и това не се дължи единствено на факта, че поколенията са различни, но и на факта, че ролята на сестрата се нуждае от премоделиране, за да отговори на нуждите на различните поколения.
Сестрите от Gen Z настояват за гъвкавост на работното място и баланс между работата и личния живот. Все неща, които не могат да получат, ако упражняват професията на обгрижваща медицинска сестра, такава каквато я познаваме от десетилетия.
За да задържим младите кадри в здравеопазването, първо трябва да ги разберем
Единственият начин да се задържат служителите в дадена сфера и те да бъдат отдадени на работата си е като се разграничи средата, която просто търси работници, от средата, която инвестира активно и дългосрочно в тях и потенциала им.
В наши дни здравните организации са изправени пред двойно предизвикателство: да намерят квалифицирани кадри и да се адаптират към различните им очаквания. Въпреки потока от завършващи висшисти, пропастта между тях и работодателите е огромна, защото ценностите на новото поколение са различни, а никой не се съобразява с това.
До средата на 2023 г. представителите на поколение Z на трудовия пазар станаха повече от бейби бумърите. До 2030 г. се очаква техният дял да достигне 30% от световната работна сила.
» Критичната липса на медицински сестри застрашава здравната система
22% от поколение Z, заети в сферата на здравеопазването, смятат да сменят работата си след първите няколко години
Макар голяма част от младите хора, заето в здравеопазването да твърдят, че професията е тяхното призвание, над 22% планират да сменят попрището след първите няколко години. Разминаването между първоначалния им силен интерес и липсата на желание за дългосрочна ангажираност означава, че е крайно време да се обърне внимание на приоритетите на поколението Z. Не е достатъчно само да се привличат и наемат здравни работници, но и да бъдат ангажирани в сферата на здравеопазването така, че след години, когато днешното поколение се нуждае от техните професионални грижи, да може да разчитат на тях.
Бърнаутът – тихият убиец на мотивацията
Неслучайно бърнаутът се оказва основна причина за бързото излизане от сферата. Наскоро проведено изследване върху близо 13 хиляди работещи на първа линия, включително здравни работници, разкрива, че 83% от представителите на поколение Z се чувстват преуморени и стресирани. Въпреки че са силно мотивирани, когато започват работа, огромното напрежение, свързано с професията, дава своето отражение. Според специалистите младите хора, родени между 1997 г. and 2012 г. не се страхуват от тежка работа, но и не желаят да жертват благополучието и щастието си заради нея.
Промяната започва отгоре надолу
Тук промяната в начина на мислене следва да започне отгоре надолу. Ако лидерът не търси баланс между работата и личния живот и не се грижи за собственото си благополучие, той изпраща послание, че личното щастие и психичното здраве не са важни.
Когато мениджърът отказва на подчинените си да разменят смени, да ползват полагащите им се дни отпуск и, от време на време, да отделят време за себе си, той създава атмосфера, изпълнена с напрежение и стрес и лишена от подкрепа. Разбира се, подобно отношение от негова страна влияе негативно на мотивацията, продуктивността и съответно печалбата.
Лидерът може да предприеме някои малки, но много важни крачки, с които да покаже на своя екип, че го подкрепя. Той би трябвало да води своите подчинени чрез личния си пример, да насърчава въвеждането на политика на баланс между работата и семейството и да подкрепя онези от тях, които се нуждаят от време за себе си, извън работното място.
» Жените, работещи в здравеопазването, страдат по-често от бърнаут от мъжете
Удовлетвореният служител не напуска
Когато представителите на поколение Z чувстват, че са важни и ценени като личности, а не просто брънка по веригата, е много по-вероятно да се задържат на работното си място. Простичко е: когато човек усеща подкрепа, той се чувства добре и няма желание да напусне.
Ниска толерантност към работна среда, която не подкрепя служителите
В сравнение с другите поколения, хората от поколение Z не се привързват толкова силно към работното си място. Доброто заплащане и допълнителните придобивки са важни за всеки, но младите хора днес искат да работят в среда, която цени служителите като личности и в която откритата комуникация е от първостепенно значение.
Как лидерите на екип могат да задържат служителите си
Какво могат да направят лидерите? Те могат да организират кратки, неформални срещи, по време на които всеки да сподели какво го притеснява. Поставянето на кутия с предложения, било то физическа или дигитална, също е добър вариант, тъй като дава възможност на служителите да споделят идеите си напълно анонимно. След това получените предложения трябва да се обсъждат от хората на ръководни постове.
Много полезно е също така ръководителите да търсят контакт със служителите си, да разговарят с тях, да се интересуват от мнението им по различни въпроси и да събират идеи.
Може да се постави и „дъска на благодарността“, на която всеки има право да напише на кого е благодарен и за какво. По този начин се формира култура на взаимно уважение.
» Кризата в майчиното здравеопазване в САЩ: 1 от 3 окръга без акушер-гинеколог
Твърде общо, неадекватно за длъжността обучение
Да започнеш работа в лечебно заведение без нужното адекватно обучение всява страх и неувереност в много от представителите на поколение Z, че няма да се справят в грижите за пациентите. Стажът на онези, които завършиха медицина по време на пандемията, беше проведен онлайн или по начин, който дори не се доближава до практиката в болницата. Това кара младите лекари и медицински сестри да чувстват сякаш са пропуснали нещо и трябва да наваксат, което пък ги прави неуверени и ги излага на още по-силен стрес.
Ето защо обучението и стажът трябва да са съобразени с индивидуалните нужди на новопостъпилия служител, в зависимост от това какъв опит е придобил и какви пропуски има. Добра идея е създаването на лаборатории симулатори и въвеждането на менторски програми, които ще покажат на младите здравни служители, че е напълно нормално да не знаят всичко и че усъвършенстването е постоянен процес. Една от задачите на ръководителя е да насърчава своите подчинени да се развиват и повишават квалификацията си. Поколение Z не искат да бъдат глезени, а да получат реална подкрепа, за да успеят.
Липса на ясни механизми за професионално израстване
Работещите в сферата на здравеопазването представители на поколение Z са водени от желанието да се учат и развиват в професионален план. Те не работят само за да получат определена сума пари. Те искат да бъдат по-добри, да придобиват нови и нови умения и да поемат отговорност. Затова търсят работодатели, които държат на развитието на кадрите, подкрепят обучението им, покриват разходите им за допълнителни курсове и преквалификации и дават реални възможности за кариерно израстване.
Прозрачността при наемане на млади служители в здравеопазването
Тук прозрачността е от ключово значение. Служителите на ръководни позиции в сферата на здравеопазването не бива да преувеличават възможностите за професионално развитие или да вземат спонтанни решения. Те трябва да бъдат честни и да предоставят точна и ясна информация относно свободни позиции, изисквания, натоварване и механизми за издигане в службата. За младите специалисти в здравеопазването би било полезно да получават редовна обратна връзка за постиженията си, защото така те се ангажират със собственото си професионално развитие. Ако не виждат бъдеще на работното си място, с настоящия си ръководител, със сигурност ще го потърсят някъде другаде.
Ангажираността на поколение Z към работата в здравно заведение зависи от това дали вярват, че могат наистина да допринесат с нещо на обществото. Техните очаквания не са свързани единствено с размера на заплатата. За младите лекари, медицински сестри и други здравни работници е изключително важно да се развиват, да се грижат за психичното си здраве, да комуникират открито с екипа и ръководителите си и да са наясно с възможностите за кариерно развитие. Ако лечебните заведения не осигуряват всичко това на младите хора, рискуват да останат без ценни кадри.
Представителите на поколение Z разкриват нови перспективи и притежават таланти, които могат да допринесат за справяне с икономическите предизвикателства и за сформиране на постоянен, сплотен екип. В крайна сметка тяхната цел не се различава от тази на всички останали – да променят към по-добро живота на хората.
- Millennials and Gen Z aren't to blame for the shortage of bedside nurses: https://www.advisory.com/topics/nursing/2024/11/bedside-nurses-shortage
- Addressing Healthcare’s Retention Crisis by Understanding Gen Z: https://medcitynews.com/2024/11/addressing-healthcares-retention-crisis-by-understanding-gen-z/
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Живот и Ум
- Денталната криза в Англия: Жена чака 7 години за час, преди сама да извади зъбите си
- Здравната криза във Великобритания: Деца чакат 18 месеца за физиотерапия
- Здравна криза във Великобритания: Пациенти умират в болнични коридори
- Д-р Здравко Златев: Най-големият проблем на здравеопазването в България е липсата на специалисти
- Повече от половината родилни отделения в Англия застрашават здравето на майките и техните бебета
- Прегледите при личните лекари може да станат платени от 1 април
- Все повече медицински сестри в Англия напускат заради ниско заплащане
- Нов закон ще задължи болничните заведения във Великобритания да таксуват чуждестранните пациенти
- Казусът „Пирогов“ като огледало за сгромолясващото се здравеопазване
- Кремена Кунева: На хората им писна да теглят кредити, за да лекуват децата си
Коментари към Поколението Z в здравеопазването