Екипът на комедията Страстите абитуриентски – за днешния панаир на суетата и младите хора
Абитуриентският бал - една нощ, която се помни с години – луксозни рокли, скъпи автомобили и алкохол в огромни дози. Но какво се крие зад целия този блясък?
Новата българска комедия "Страстите абитуриентски" вниква дълбоко под повърхността на един "панаир на суетата" и ни представя битовия колорит чрез един забавен и увлекателен сюжет.
Зад лентата стои млад, амбициозен и задружен екип от над 30 души, а премиерата на комедията е на 10 май.
Инициаторите зад комедийната продукция са Мартин Асенов - ко-режисьор, сценарист и продуцент, Йовета Панда – режисьор на монтажа, Стоян Анов, ко-режисьор и оператор и Християн Иванов - композитор на филма. Разговаряме с част от екипа, който ни споделя какво да очакваме от новия филмов проект, в който има любовни драми, семейни амбиции, интриги предателства и много, много смях.
Какво да очакват зрителите от новия ви филмов проект "Страстите абитуриентски"?
Мартин: Много смях и забавление. Този филм е създаден от нашия екип с основната цел да разсмее зрителя, разбира се, и да го накара да се замисли, както и да си вземе поука. В България трябва да се правят повече филми, които да се опитат да разсеят зрителя от сивия битовизъм, защото имаме сериозни проблеми в това отношение.
Йови: Лентата проследява историята на едно момче, което завършва гимназия и баща му решава да му организира грандиозно празненство. Абитуриентът е патриот и е против емиграцията на младите българи в чужбина, а баща му силно желае синът му да промени мнението си и да замине да учи в чужда страна.
На това събитие са поканени най-разнообразни представители на обществото, което е индикация за интересни и забавни ситуации във филма. "Страстите Абитуриентски" е пародийно и комично представяне на днешното българско общество.
Бивша плеймейтка, автомонтьор - женкар, барманка с политически амбиции и корумпиран кмет. Какво се случва, когато 20 души, толкова различни, се съберат на едно място?
Мартин: Става бомба със закъснител. Толкова много цветущи, егоцентрични и помпозни персонажи - рано или късно това води до неизбежен конфликт. А това е идеалната рецепта за сетинг на абсурдна ситуационна комедия. Пък и тази сбирщина от псевдо-випове олицетворява множество паралели с реалити културата в България, както и с така наречения ни "светски елит", но през призмата на абитуриентския бал.
Всички герои са част от тази история не само, за да разсмеят и да олицетворяват иронията, но и допринасят за развитието на сюжета.
Християн: Когато има толкова много образи, които да олицетворяват толкова страни на типичния българин, всеки от нас може малко или много да намери себе си в някой от тях. Вдъхновено от филмите на Емир Кустурица и други подобни класики, това е най-обикновен сбирщайн от личности, които са на големия екран, за да ни забавляват, вдъхновяват и да ни накарат да се замислим кои сме ние като народ и индивид.
Какви са предизвикателствата, с които екипът се сблъска по време на снимките?
Мартин: С екипът можем да напишем цял учебник по предизвикателства. Ще се казва "Наръчник на Налудничавия Филмаджия". Просто, когато работиш с миниатюрен бюджет се поставяш в ситуация, в която всичко може да се обърка, всичко.
От това актьор да ти каже, че трябва да се обръсне, защото ще му платят за друг филм, а той вече е снимал няколко сцени с въпросната брада. Или например актриса да се появи с друг цвят на косата, защото е модел на прически. Или актьори да ти дойдат с махмурлук, главоболие или ненаучени реплики. Или от локациите, където снимаш постоянно да те притискат да приключваш, защото в крайна сметка никой не ти дължи нищо, всички ти помагат на бартер, всички го правят на добра воля и ти трябва да се съобразяваш с всички възможни обстоятелства. А за това не те учат в университета.
Йови: Едни от основните фактори за стрес и наличието на спънки бяха недостигът на време и малкият състав на екипа зад камерата на моменти. Въпреки всичко екипът реагира бързо и гъвкаво в такива ситуации, нито веднъж не се отчая. Вземахме правилните решения на момента и успяхме да се справим с всяка трудност.
Християн: Може би чисто логистично и идейно Мартин е имал повече предизвикателства. За мен беше доста праволинейно. Марто ми звъни: 'Ало, събирай оркестъра и идвай, ще вдигаме кОпона!" и след месец събрах оркестъра и вдигнахме купон в хотела, ха-ха!
Кои са основните локации, на които е заснет филмът и за колко дни?
Мартин: Основната ни локация бе хотел в София, който се намира на Цариградско шосе. Снимахме в продължение на 3 месеца – общо 20 снимачни дни, което си е абсолютен рекорд. Интересното тук е, че почти целият филм се развива в рамките на една вечер и в продължение на 3 месеца трябваше да поддържаме залата и хотела все едно нищо не е мръднало, а всъщност март месец снимаме началото на партито, а май месец снимаме края.
Филми с 20 пъти по-голям бюджет от нашия не биха могли да покрият този норматив и да заснемат филм с толкова персонажи за толкова кратко време.
Емиграцията е една от основните теми във филма. Какво ви провокира да акцентирате върху този актуален проблем?
Мартин:Този проблем за мен отдавна е актуален. Преди 10 години заминах да уча в Англия. Тогава също имаше масова мания да заминаваме. Сега е просто стандартна процедура. Масово хора, които дори не знаят езика, заминават да работят в Германия, Англия или Испания, но бягат, за да оцелеят.
Важното е, че не трябва да пращаме децата си в чужбина само и само, защото е модерно, а защото те самите искат и знаят какво искат да учат. Много исках да засегна тази тема, макар и деликатно и макар и поставена на фона на един грандиозен "селски" банкет.
Йови: На мнение съм, че когато се създава едно произведение, то трябва да бъде близко до реалността, в която живеем. Все пак изкуството се храни от заобикалящия ни свят и за да бъде една творба близка и достоверна за зрителя, тя трябва да е актуална и основана на реални проблеми.
Християн: Като студент във Великобритания бих казал, че човек трябва да се качи в самолета, да отлети далеч от величествените планини и разкошната природа, за да стъпи там и да заобича още по-силно родината си. Родината ни би била още по-прекрасно място ако всеки от нас осъзнаваше по същия начин къде сме родени и кои сме ние. Колкото и да ти се бяга от вкъщи, в един момент те удря тъгата по дома много здраво.
Музиката във филма също акцентира върху нашата българска душа с фолклор и жива музика, защото това е съвкупност от това какви сме ние и какво взимаме с нас всеки път, като се качим в самолета и заминем далеко, далеко от Балкана.
Трудно ли се разсмива българинът в днешно време?
Мартин: В днешно време повече от всякога. Всеки е разглезен с информация. Хората гледат 1-минутни клипчета на телефоните си и могат да инвестират 2 часа да изгледат 120 клипчета, но не искат да отделят 2 часа да гледат един продукт, защото им се струва като твърде сериозна и обвързваща инвестиция на време. Това е една от кризите на модерното общество.
Йови: Колкото повече информация има някого, толкова по-трудно е той да бъде изненадан, а смехът е реакция, резултат от изненадата. И все пак колкото е по-изчистен хуморът и е по-близък до усещанията и културата на зрителя, толкова е по-голяма вероятността той да се разсмее. "Страстите абитуриентски" съчетава точно тези елементи.
Християн: Може би, истината за отговора е не е толкова дали е трудно да се разсмее българина, ами има ли за какво да се смее? Най-често смехът идва от самоиронията и до колко осъзнаваме слабостите си и можем да се шегуваме с тях, което е показно колко сме "умни" или "глупави" като народ. Докато има за какво сами на себе си да се смеем, значи осъзнаваме кои сме, накъде отиваме и какво искаме.
В българското кино има ли празна ниша по отношение на комедийните продукции?
Мартин: С оглед на филмите в последните години – определено. Всички правят някакви екзистенциални драми, патриотични продукции, социални трагикомедии, всичко е драма, всичко е сериозно, всичко представя реалността като отчайваща, като критика на модерното време. Но истината е, че животът си е достатъчно сив, тягостен, с горчив привкус. Българското кино трябва да престане всячески да се стреми да се прави на "важно" и "екзистенциално", то трябва да носи и радост.
Християн: В българското кино винаги е имало комедийни филми и продукции, защото българинът по душа си е темпераментен и майтапчия. Подобно на САЩ и Индия, доста опити се правят да има готини комедийни продукции, но в малък пазар като България има доста хора и компании, които всеки от всеки се надцаква кой повече оригиналност ще извади от "торбата с шеги". Много пари се хвърлят за отдавна изтъркани и надживели времето си майтапи, които никой не може да намери релевантност през 2019 година.
*Трейлър на "Страстите абитуриентски"
* "Белезите на времето" и "Господари на съдбата" са предишните две продукции на режисьора Мартин Асенов, с които ви запознахме. Следващият му проект ще бъде приключенски филм с елементи от тракийската митология. Догодина Мартин започва работа и по sci-fi психо-трилър, драма със смесени бойни изкуства, а след това има амбиции да разработи проект за сериен убиец.
Автор: Илияна Кръстева
Снимки: фейсбук профил "Страстите Абитуриентски"
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ПЕСЕНТА НА МОРЯКА - КЕН КИСИ - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Култура и изкуство
- 8 коледни филма, които ще стоплят сърцето ви през студените вечери
- 10-те сериала и шоу програми с най-много епизоди в историята на киното и телевизията
- 301 най-велики филма на всички времена - класация на читателите на Empire (част 1)
- 10 филма по истински случаи, които не ни се иска да са се случвали (2 част)
- Филмът Сам вкъщи от 1990, сравнен с рекламата от 2018 година
- 30-те най-добри романтични комедии на всички времена (1 част)
- 12 истински истории, които вдъхновяват сценаристите от филмите на ужасите – част 1
- 6 филма, базирани на истински любовни истории - част 1
- Най-страшните филми на всички времена (част 2)
- 15 психологически трилъра, които си заслужават отделеното време напълно
Коментари към Екипът на комедията Страстите абитуриентски – за днешния панаир на суетата и младите хора