Начало Лайфстайл За свободното време Любопитно и забавно KFC превръща Коледа в национален празник в Япония

KFC превръща Коледа в национален празник в Япония

KFC превръща Коледа в национален празник в Япония - изображение

Как една маркетингова кампания за бързо хранене се превърна в широко разпространена традиция за милиони (за пореден път).

Всеки коледен сезон около 3,6 милиона японски семейства глезят себе си с KFC. Интересна тенденция, превърнала се в национална традиция.

"За моите деца това е нещо напълно естествено" – споделя Риохей Андо, 40-годишен служител в маркетингов отдел на компания за спортни стоки в Токио.

Докато милиони наистина празнуват Коледа с KFC, някои японци се отнасят към празника както към Свети Валентин и двойките отбелязват деня с вечеря в изискан ресторант. Други японски семейства пък са наясно с християнския празник Рождество Христово, но не го отбелязват по никакъв начин.

Но за тези, които честват Коледа в Япония, вечерята не е никак обикновена. Месец декември се оказва доста натоварен за японските клонове на KFC. А за да се сдобие едно семейство с вечеря оттам, е нужно да резервира и поръча няколко седмици предварително. Ако има хора, изпуснали тази възможност, твърде вероятно е те да чакат на опашка с часове в деня на Коледа.

Зараждането на тази традиция се крие в една дълга история, изпълнена с корпоративни промоции и звучаща почти като притча.

Кентъки* за Коледа

(*Съкращението KFC идва от Кентъки Фрайд Чикън)

Според представителката на KFC Япония Мотойчи Накати всичко започнало благодарение на първия мениджър на местния клон на компанията за бързо хранене – Такеши Окавара.

Една съдбовна вечер Окавара се събудил посред нощ и записал идеята, която сънувал, а именно специална "парти кофа" с пилешко, която да се продава по Коледа. Надявал се е, че пърженото пиле би било добър заместител на коледна вечеря на чужденците и туристите в Япония. Затова започнал да продава своята "парти кофа" като начин на отпразнуване на християнския празник.

През 1974 г. идеята прераства в изключително мащабна кампания, която се нарича "Кентъки за Коледа", а "парти кофата" се превръща в национален феномен почти веднага.

Йоанас Рока, доцент по маркетинг в авторитетно бизнес училище във Франция, изучава в детайли японската коледна кампания на KFC.

"Това запълни празна ниша" – казва Рока. – "Преди този момент нямаше никакви коледни традиции в Япония, и така КФК се появиха и казаха, това трябва да направите за празника."

Рекламата, която полага основата на тази традиция, показвала щастливи японски семейства, събрани в цяла тълпа около една „парти кофа“, пълна с пържено пиле. Своеобразният съд обаче не разполагал само с гърди и бутчета. За празника са били подготвени специални пакети в семейни размери, допълнени с различен тип пържено пиле, торта и вино.

Кампанията бива подсилена допълнително и с преобличане на талисмана на KFC (усмихнатият белокос Сандърс) в характерното за Дядо Коледа облекло. В държава, която поставя на висок пиедестал възрастните хора, облеченият в червено Сандърс бързо се превръща в емблема на празника.

Цялото това честване на Коледа звучи странно за западните народи. При тях KFC е ежедневно меню за бързо хранене, което е немислимо да бъде на празничната трапеза.

В Япония обаче едва 1% от населението са християни, а Рождество Христово не е официален празник. Затова и отделянето на часове в готвене за празник, който не е кодифициран, е абсолютно безсмислено. Вместо това семействата се сдобиват с традиционната кофа с пилешко.

Това е поредният знак на глобализацията, която издига потребителските навици до едно много по-високо ниво, превръщайки ги в традиция. Както често се среща обаче, смисълът на символи и традиции изгубва същностният си характер при превода и прехода от една култура в друга.

В още една държава, в която едва се срещат християни, консуматорството превръща Негово величество продукта в празник.

 

Редактор: Милена Минчева

Източник: bbc.com

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиЛайфстайлЗдравни съветиИсторияНовиниЛюбопитноСпортДиетиАлт. медицинаРецептиПсихологияСоциални грижи