Хаштаг #worktok или как служителите използват TikTok, за да се справят със стреса в офиса
Служителите са изтощени до краен предел от корпоративните правила и стреса на работното място. В интернет пространството все по-често можем да попаднем на смешни видеоклипове, свързани със служебни неволи, които се гледат от милиарди потребители.
Преди няколко години така нареченият „хепи ауър“ (happy hour) в бара бе времето, когато всеки човек можеше да изпусне напрежението и да се позабавлява. След две години на пандемия обаче традициите се промениха. Днес трудещите се прибягват до мобилния телефон, за да се разведрят със смешни видеоклипове в ТикТок, свързани с проблемите на работното място.
Публикациите с хаштаг #worktok или просто #work представляват кратки видеа или скечове, заснети с телефон, чийто създатели използват пиперлив език, докато описват неприятен или комичен момент от работното си ежедневие. Повод може да бъде както раздразнението, че шефът изисква от всички да са с включени камери по време на срещата в Зуум, така и неочакваното привикване в кабинета му.
Видеата не просто документират нечие недоволство. Те разкриват как се е променила работната етика и атмосфера през последните две години. Чрез тях трудещите си сякаш опитват да преборят дългогодишни норми, като общуват с хора от целия свят – понякога гневно, друг път с нотка на присмех. Общото между всички клипове е, че акцентират върху наболели проблеми.
Какво показват видеата в ТикТок?
Видеата с хаштаг #worktok са забавни и продължават не повече от минута. Музикалният фон обикновено е популярна песен. Някои от тях са създадени от хора, които работят в областта на социалните медии или от комедианти с хиляди последователи. Други са дело на служители в най-различни сфери – от готвачи до финансисти.
Чейс Коулман например създава и публикува клипове, които до момента са събрали милиони гледания. В тях той разказва колко трудно му е да се откъсне от работата си или как не успява да прочете всички имейли в пощата си всеки ден.
Адвокатът Хери Нелсън-Кейс осмива преките мениджъри, твърдейки, че директорите ги смятат за напълно заменими служители, което пък ги кара да мислят преди всичко за себе си, а не за благото на своите подчинени.
Много потребители, които публикуват видеа с хаштаг #worktok (с над половин милиард гледания), започват да го правят още преди две години, когато голяма част от компаниите преминават на дистанционен режим на работа. В платформата те виждат както средство за развлечение, така и отдушник на негативните емоции, свързани с локдауна и пандемията като цяло.
>>> 9 бързи и ефективни способа да се почувстваме по-спокойни на работа
Мениджърът по работа с клиенти Коулман се регистрира в TikTok по време на първия локдаун в началото на 2020 г. В определен момент еднообразието и скуката започват да го натоварват психически. Притеснява го новата рутина – душ по обяд, дрямка следобед, пускане на пералня през работно време. В ТикТок открива, че не е единственият. Повечето му клипове обръщат внимание именно на навиците, които човек изгражда, докато работи от вкъщи. Коулман още помни как е отивал до компютъра, за да раздвижи мишката и да изглежда така, сякаш е онлайн, след което отново се е отдавал на други занимания.
Специалистът по човешки ресурси Джоунс също намира спасение в ТикТок по време на пандемията. Тя признава, че „са й липсвали контактите лице в лице с хората в офиса и чрез платформата е запълнила тази липса.“ Според жената предимството на ТикТок е, че я свързва с най-различни хора, от различни краища на света.
„Във видеата в ТикТок всеки може да припознае себе си“
Адвокатът Нелсън-Кейс смята, че публикациите с таг #worktok са отражение на тъжната, а понякога и комична, действителност, без значение каква професия упражнява човек. „Всеки може да открие себе си в някое от видеата. Все пак корпоративната култура и работата в офис не са толкова различни по света. Сблъскваме се с едни и същи проблеми. Целта не е да се оплакваме и вайкаме, а да се подкрепяме и да покажем на останалите, че не са сами“, добавя той. Според него хората се „чувстват по-малко самотни“, когато гледат клиповете.
Юристът си спомня едно от своите видеа, в които разказва как веднъж е плакал преди служебно обаждане. Реакциите под публикацията му вдъхват много кураж, защото се оказва, че и другите понякога преживяват кризи. „Като адвокат без опит често са ме наричали „глупак“, „безмозъчен“ и т.н. Чувствах се нищожен, изпитвах силна тревожност и се е случвало да отида до тоалетната, за да повърна – от стрес. За жалост, от коментарите разбрах, че подобна е съдбата на голяма част от младите и неопитни служители в различни сфери“, казва Нелсън-Кейс.
Не само потребителите, но и експертите са на мнение, че смешните видеоклипове, които разкриват служебни неволи и конфузни ситуации, са много популярни. „Няма човек, който да не си каже „Хей, това се е случвало и на мен“, допълва Аманда Ууд, старши експерт по маркетинг. Голямото предимство на ТикТок е, че достъпът до клиповете е улеснен и човек лесно може да се присъедини към разговора.
На пръв поглед публикациите са просто забавни, но истината е, че чрез тях всеки трудещ се човек може да погледне с други очи на онова, което не харесва в работата си. Пандемията до известна степен накара хората да забелязват недостатъци, на които по-рано никога не са обръщали особено внимание.
ТикТок дава възможност за откровен разговор, подкрепа и приятелски съвет
Клиповете с хаштаг #worktok не само забавляват, но и сближават потребителите. Често се заражда дискусия и човек може да получи приятелски съвет.
Специалистът по подбор на персонал Джоунс признава, че си позволява да дава насоки на останалите потребители, когато стане въпрос за интервю за работа. Тя разказва за различните „подводни камъни“, от които е добре да се пазят хората, както и как да избегнат токсичната работна среда. В ТикТок Джоунс намира отдушник за собствените си емоции, но и лесен начин да помага на другите.
Мениджърът по работа с клиенти Коулман обяснява популярността на хаштага #worktok с това, че той отбелязва публикации и клипове, които отразяват реалността такава каквато е днес. Служителите например осъзнават, че не е задължително да работят в офис и че никой няма да им направи забележка, ако си подремнат следобед. Видеата показват, че те са по-гъвкави и вече могат да балансират много по-успешно между работата и личния си живот.
С избухването на пандемията от коронавирус хората сякаш прозряха колко нелепи са някои аспекти от корпоративната култура.
Потребителите, които създават и публикуват видеоклипове с хаштаг #worktok, смятат, че обществото е осъзнало колко токсична може да бъде работната среда. Те вече не навеждат смирено глава, когато началникът заяви, че очаква от тях винаги да са на разположение, и не са склонни да жертват личния си живот в името на работата.
Днес клиповете с хаштаг #worktok са еквивалент на happy hour от миналото: време, когато колегите се събират, забавляват и изпускат напрежението от работния ден. Въпреки че потребителите не се познават лично и може би никога няма да се срещнат на живо, те изграждат връзка помежду си и си помагат. Един от уроците, на които пандемията научи всички ни.
#worktok: The surge of venting about the worst of work: https://www.bbc.com/worklife/article/20220609-worktok-the-surge-of-venting-about-the-worst-of-work
Продукти свързани със СТАТИЯТА
НАШАТА КНИГА - ЕМИЛ АНДРЕЕВ - ХЕРМЕС
ВАРИТЕКС ОРТОПЕДИЧНА ВЪЗГЛАВНИЦА ЗА СЯДАНЕ С D-ФОРМА ОТ МЕМОРИ ПЯНА (VISCO) 659
НАУ ФУДС ЖЕН ШЕН капсули 500 мг * 100
ХАЯ ЛАБС АШВАГАНДА капсули 450 мг * 90
ПРОМОПРАНАРОМ ЕТЕРИЧНО МАСЛО ОТ МАТОЧИНА 5 мл
Безплатна доставка за България!ОЛИОСЕПТИЛ РОЛ ОН ПРИ ГЛАВОБОЛИЕ 5 мл
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Живот и Ум
- Лекарства и добавки срещу нервно напрежение и стрес
- Какво лекува английската сол
- Енергийни точки за облекчаване на стрес, депресия и емоционален дисбаланс
- Юка
- Див рожков, дърво на Юда, Церцис
- Как да разпознаем и да се справим с бърнаут синдром
- Разумно ли се държите в ситуации на криза?
- В добро състояние ли са вашите нерви?
- Транквилизатори
- Кортизолово лице или как стресът влияе на външния вид
Коментари към Хаштаг #worktok или как служителите използват TikTok, за да се справят със стреса в офиса