Как ще изглежда изобразителното изкуство в близкото бъдеще

Изкуствоведът Девън Ван Хоутен Малдонадо се обръща към утвърдени артисти и куратори с молбата да си представят промените и тенденциите, които ще повлияят на изобразителното изкуство в близкото бъдеще.
Макар и да не можем да предвиждаме предстоящите събития, които ще ни споделят, има сфери с устойчиви тенденции, показващи донякъде какво може да се очаква в следващите няколко години.
Докладът за футуризма на Малдонадо показва, че през 2040 г. влиянието на човека върху климатичните промени ще бъде основен проблем, върху който ще се централизират всички изкуства. В близкото бъдеще артистите ще се борят и срещу възможностите на постчовешкия и постантропоцентричен изкуствен интелект. Творбите им ще разгръщат проблемите около силния стремеж към живот в космоса и потенциалната гибел на хуманизма.
Политиката на идентичността, която се вижда в движения като #MeToo и Black Lives също ще бъде красноречиво разгръщана в картините.
След ужасяващата загуба на идентичност, породена от модните тенденции, на която сме свидетели в момента, хората ще имат нужда от свой собствен глас и отличителна визия. След хилядите последователи и нищо не значещите харесвания, към които се стреми масовият потребител, ще започне търсене на отличителното, истинското и единственото. В центъра на изкуството обаче ще останат колективните казуси.
Изкуството ще става все по-разнообразно и ще бъде все по-обвързано с обществените проблеми. А това респективно навежда и на мисълта, че то няма да бъде под познатите форми, в които се съзерцаваме днес.
Светът на изкуството ще бъде приобщаващ
"Представям си, че изкуството след 20 години ще бъде по-гъвкаво от днес" – споделя кураторът Джефрийн Хейс пред BBC. – "В такъв смисъл, че границите между медиите и между различните сфери на традиционното изкуството ще се размият. Виждам също, че ще бъде едно много по-представително за нашата динамична демография и ще има повече артисти от различни раси, повече жени и всичко по средата."
Сенегалският художник и куратор Моду Диенг, чиито творби са включени в постоянната колекция на Държавния департамент в САЩ, казва пред BBC, че "бъдещето изкуство е черно". Днес африканското, афро-американското, афро-европейското и афро-латинското изкуство се утвърждава в световен мащаб. То се разпространява под лозунга на народ, разпръснат из целия свят, чиито дискурс надхвърля чернокожите тела и колониализма. Черната абстракция, курацията и начинът на представяне са в центъра на изображение на тези артисти.
"Живописта (не) е мъртва"
Точно след 20 години се навършват две столетия, откакто Пол Деларош възкликна „Живописта е мъртва“. Аргументите срещу твърдението са резонни. Тезата на Деларош е разпространявана и преповтаряна от медиите дълго, тъй като е изключително провокативна и винаги актуална. Но пренебрегнем ли утилитарните цели, с които се преизговаря тази смърт на живописта, можем смело да заявим, че тя винаги ще бъде на пиедестал.
Продажбите на картини все още са основният двигател на аукционните къщи, арт фестивали и галерии, поставяйки нови рекорди по продажби всеки ден.
Творби от модернизма, създадени през първата половина на XX век, продължават да поддържат статута на най-желани и най-скъпи произведения на изкуството.
След 20 години не се очаква в този аспект пазарът да е много по-различен, отколкото днес. Живописта ще доминира, но по-скоро с картините от втората половина на XX век. А в това време оценка за високо изкуство ще започнат да имат повече художници, от които и жени, започнали своя творчески път през последните години на миналия век.
Мулти футуризъм в изкуството
Маите Борджабад, архитектурен куратор в Института по изкуствата в Чикаго, казва, че трябва да сме "готови да се случват неща, които дори не можем да си представим". Или с други думи, невъзможно е да се подготвим за бъдещето, гледайки на него едностранно. Вместо това, трябва да сме в очакване на множество възможни сценарии.
Музеят и галериите не са просто места за съхранение на произведения на изкуството. Преди всичко, те са платформи, от които прозвучават различни гласове с иновативни представи за истина и действителност.
Изводи за изобразителното изкуство в близкото бъдеще
През 2040 г. изкуството може да не изглежда като изкуство (освен ако не е живопис), но ще приема различни форми, за да отрази възможно най-добре всичко останало. Ще има артистични активисти, водещи политически катаклизми; ще има официални експериментатори, които проучват нови среди и пространства (дори и в космоса) и ще има силни пазари в Латинска Америка, Азия и Африка. Така поне в света на културата различните националности ще е съумеят да се изравнят със Запада.
Редактор: Милена Минчева
Източник: bbc.com
Снимки: bbc.com; pixabay.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ИСТОРИЯТА НА ИЗКУСТВОТО КАТО АРХЕОЛОГИЯ - АДЕЛИНА СТРАНДЖЕВА - ХЕРМЕС
СТАРОБЪЛГАРСКОТО ИЗКУСТВО - БОГДАН ФИЛОВ - ШАМБАЛА
БАЛАДА ЗА ГЕОРГ ХЕНИХ - ВИКТОР ПАСКОВ - СИЕЛА
ГРАНИЧНО / БЕЗГРАНИЧНО - ЕЛЕНА ОЛИМПИЕВА - СИЕЛА
ПАРИЖКА ТАЙНА - КАРЪН СУОН - СИЕЛА
КЛУБ ПЕТЪК ВЕЧЕР - СОФИЯ ЛУНДБЕРГ, АЛИСЪН РИЧМАН, М. ДЖ. РОУЗ - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Култура и изкуство
- Арт терапия или как изкуството лекува
- 13 литературни откъса, които ще променят живота ви
- 12 изключителни арт инсталации, които ще ви удивят
- Мънистен пиксел арт – креативно и бюджетно хоби за малки и големи
- Историята за молещите ръце
- Интересни и забавни снимки на хранителни продукти
- 14 скулптури, които разбиват законите на физиката
- Бетховен - музика без слух
- Дом, изоставен през 1939 г., бива отворен 70 години по-късно. Това, което има вътре, е невероятно!
- Красива подборка от вкусни музикални инструменти
Коментари към Как ще изглежда изобразителното изкуство в близкото бъдеще