Журналистически анализ: Днес момичетата не харесват телата си, защото бизнесът печели от това
Всяка особеност на човешкото тяло – от подкожните мазнини до целулита, може и се превръща успешно в проблем. Целта е проблемът да си намери решение, а такова винаги се появява, на определена цена. Така функционира капитализмът, чийто основен фокус е натрупването на печалба.
Авторът на статии в „Guardian“ Зоуи Уилямс разглежда един от най-наболелите проблеми на съвременното общество – представата за собственото тяло, факторите, които я формират, и кои са най-засегнатите групи.
75% от 12-годишните деца не харесват телата си
Изследване, публикувано в началото на 2023 г., разкрива, че все повече млади хора имат негативна нагласа към външния си вид. Според екипа причината се крие основно в социалните медии и тяхното влияние. Изникват въпросите „Какво кара 75% от 12-годишните деца да не харесват телата си или да се смущават от тях?“, „Защо делът на младите хора, които не се харесват, достига 80% до навършване на 18-тата година?“, „Има ли Инстаграм пагубен ефект върху психичното им здраве? Или пък TikTok?“
>>> Какво влияние оказват селфитата върху самочувствието на момичетата
Вероятно социалните мрежи задълбочават проблема, но не са капката, която прелива чашата, смята Уилямс. Броят на младежите, които страдат от остър психологически стрес, е нараснал значително през последните години.
Анализ разглежда и сравнява особеностите в развитието на подрастващите през 2007 г. и 2021 г. Резултатите показват, че момичетата са тези, които се притесняват повече от външния си вид и от това дали отговарят на очакванията на околните. Статистиката е повече от тревожна: едно от десет 16-годишни момичета е обмисляло самоубийство, а почти четвърт от тях се самонараняват. Някои теории сочат пандемията от COVID-19 като един от „виновниците“ за проблемите на младите хора.
Сред небинарните (които не могат да се определят като мъже или жени) процентите са още по-стряскащи: 61% са се самонаранявали, а 35% са направили опит за самоубийство. Зоуи Уилямс не изключва роля тук да играят безпощадните атаки срещу тях и отношението на някои медии.
„Социалните мрежи са катализатор, не причина, за негативната нагласа към тялото“
Авторът смята, че социалните платформи са по-скоро катализатор на събитията, не причина за тях. „Периодът на съзряване в повечето случаи не преминава леко, но никога няма да разберем защо момичетата са толкова самокритични и рядко харесват телата си, ако не задълбаем по-дълбоко“, убедена е Уилямс. Според нея е лекомислено да се обвинява Марк Зукърбърг или дълбоко вкоренената патриархалност за стреса, който те преживяват ежедневно.
Посланието, което получават от реклами, родители и учители, е облечено в изтъркани фрази, изпразнени от смисъл:
- „приеми се такава, каквато си“
- „обичай тялото си“
- „не се фиксирай, защото е вредно“, но в същото време „се храни здравословно“.
Тенденциите през годините
Темата за външния вид на момичето е непреходна. Самата Зоуи Уилямс си спомня, че когато е била момиче, тя отново е била актуална. Онова, което се е променило, е възхваляването на определен тип храни (фибрите през 80-те, протеините през 90-те, семената и хускът около 2000 г. и т.н.), стандартите за женска красота (от пухкава, през женствена, до силна и стегната) и модерните думи и изрази (“положителна нагласа към тялото“, „неутрална нагласа“ – да приемаш тялото си такова каквото е, и много други).
Снизхождението към пълните момичета
„Не може да се опише с думи одобрението и приемането, с които обществото награждава слабите момичета и жени. За тях винаги се говори с патос, отношението винаги е положително. Дори когато някой опитва да изрази неодобрение, казвайки :“Доста си слаба“, коментарът пак звучи одобрително. Да си слаба винаги е хубаво – канят те навсякъде, просто ей така, вземат те на сериозно, гледат на проблемите ти като на свои. В другата крайност са пълните момичета, които ежедневно се борят с чуждото пренебрежение. Сякаш хората ги обвиняват, че са пълни, без да го изричат на глас. Те просто не ги канят на събития и партита, както канят слабите, не ги наемат на работа, не обръщат внимание на проблемите им. Може би смятат, че животът на закръглените жени би бил много по-хубав, ако само изглеждаха различно, тоест ако бяха като останалите. Обществото ги заклеймява с лека ръка и изрича тежката присъда: „Ти нямаш други истински проблеми, освен наднорменото си тегло“, пояснява авторът в „Guardian“.
Зоуи Уилямс: „Хората смятат закръглената жена за немарлива“
„Хората обикновено свързват наднорменото тегло и затлъстяването с лоша самодисциплина и невъзможност на жената да контролира количеството храна, което приема. Истината е, че в повечето случаи те се дължат на психологически и емоционални фактори. Има много научни теории, които изтъкват доказателства за това, но те остават недоразвити, защото не получават финансиране, а финансиране не получават, защото не са удобни“, продължава Уилямс. Закръглената жена по презумпция е немарлива по отношение на външния си вид, мързелива или несериозна.
>>> Тъжната страна на живота като модел: „Оттеглих се заради постоянния натиск да отслабна“
Разнопосочни послания
Според Зоуи Уилямс обществото изпраща три различни послания към момичетата и жените.
1. Ясно формулираното, което се изрича на глас: „Не се стреми да бъдеш слаба, а да бъдеш здрава.“
2. Скритото, което никой не се осмелява да изрече: „По-добре бъди слаба, отколкото красива. Да си слаба е еквивалент на красота, женственост и дисциплина.“
3. Обидното, пробождащо сърцето послание, плод на неправилното ни колективно мислене: „Да си дебел е отвратително и унизително.“
Да кажеш на едно момиче, че не бива да се тревожи за фигурата си, е все едно да му кажеш, че не е важно дали ще го харесват или не.
Негативната нагласа към собственото тяло като функция на капитализма
Уилямс е категорична, че крайната самокритичност и дори омраза към самия себе си сред младите хора няма общо с тяхната устойчивост или самоувереност. Те са функция на капитализма. Внушаваш на хората, че целулитът е нещо ужасно и трябва да се прикрива, след което започваш да произвеждаш и продаваш повече чорапогащи. Внушаваш им, че пухкавите бузи не са красиви и броят на клиентите ти в клиниката по естетична хирургия рязко се увеличава. Всяко особеност на човешкото тяло, която може да се превърне в проблем, има и решение. Единственото, което човек трябва да направи, е да плати за него.
Стремежът към уеднаквяване носи по-голяма печалба
В по-общ план пазарната икономика разчита на хомогенност и функционира успешно по формулата на Хенри Форд, който е първият, започнал масово производство, в случая на автомобили. Разбира се, сравнението не бива да се разбира буквално. Става въпрос за същата „еднаквост“ и за наложен стандарт, който касае външния вид на жената – „бъди каквато искаш, само остани слаба“. Уилямс уточнява: „Не можеш да печелиш от човешките желания, ако те не са еднакви. Трябва да се изгради и наложи конкретен идеал за физическа красота, който хората да преследват. Модата е идеалното средство за това. Всеки сезон се лансира определена визия, но тя винаги, макар и косвено, е свързана с един-единствен основен критерий – да бъдеш слаба. И така големият проблем остава нерешен – невъзможно е да имаме еднакви фигури.“
„Светът харесва жените, когато заемат по-малко място“
Вероятно именно защото посланията са насочени най-вече към жените, през годините са проведени множество феминистки проучвания. Заключението от всички тях е едно: светът харесва жените, когато заемат по-малко място (в пряк и преносен смисъл). Зоуи Уилямс смята за напълно погрешно постоянното твърдение, че момичетата и жените са „уязвими“. Според нея те нямат проблем с начина, по който изглеждат, нито пък са психически нестабилни. Жените просто са принудени да реагират разумно на внушенията и стандартите, които светът им налага.
Young people don’t hate their bodies because they are weak – but because capitalism demands it: https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/jan/08/young-people-bodies-capitalism-fat-cellulite
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СКЪПО ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НИКОГА НЕ ПОДЦЕНЯВАЙ ГЛУПОСТТА СИ - книга 7 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
МЪЖЕ БЕЗ МУСТАЦИ - БРАТЯ МОРМАРЕВИ - СИЕЛА
ЕЖЕДНЕВНИ ДАМСКИ ПРЕВРЪЗКИ БЕЛЛА ФОР ТИЙНС ПАНТИ ЕНЕРДЖИ * 20
ОРГАНАЙЗЕРЪТ + - СТАН - ЕГМОНТ
КНИГА ЗА ВСЯКО МОМИЧЕ - ВИОЛЕТА БАБИЧ - ХЕРМЕС
АЛЕНА КРАЛИЦА - ВИКТОРИЯ АЙВЯРД - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Живот и Ум
- Опасни моди сред тийнейджърите, за които родителите трябва да знаят
- Активен въглен за отслабване: прием, ползи и противопоказания
- 7-дневна пречистваща диета и трайно отслабване с до 10 килограма
- Калкулатор индекс на телесната маса
- Първи смъртен случай във Великобритания, който се свързва с лекарство за отслабване
- 10-дневна диета с елда за отслабване с 10 килограма
- Диета с ябълки за 7 дни
- Свалете 5 килограма само за 3 дни
- Диета с прясно зеле (10 килограма за 10 дни)
- Как да отслабнем с помощта на прополиса
Коментари към Журналистически анализ: Днес момичетата не харесват телата си, защото бизнесът печели от това