Детето започва да се учи да чете много по-рано, отколкото смятаме

Четенето е процес, който далеч не започва, когато детето вече срича думите от първата си книжка. Още в първите седмици от своя живот, дори преди да се роди, бебето е способно да обработва важна информация, свързана със звуците, които чува. То се адаптира към тоновете и звуците в езика и се научава да разпознава гласовете на най-близките хора. Разшифроването и запомнянето на звуци, структури, думи и изречения е изключително важно умение, без което малкото дете не би могло да чете самостоятелно след време.
За малчугана под 3-годишна възраст четенето е свързано с дейности от ежедневието му. То се развива, докато слуша, общува или наблюдава другите как го правят.
С развитието на неговите езикови и комуникативни способности и натрупването на речников запас, малкото дете свиква да използва картини, думи и звуци, да разказва и преразказва познати истории, да пее и да рецитира стихчета. Подобни дейности му помагат от своя страна да разпознава картинките, думите и изреченията в книжките.
По-долу ще ви предложим 5 съвета на експерти как да помогнете на дете под 3 години да започне да чете в по-ранна възраст.
1. Създайте предразполагаща към разговори атмосфера у дома
Поощрявайте и инициирайте всяка форма на комуникация. Според изследвания, когато говорим на бебето или малкото дете, то натрупва в своя мозък така наречения пасивен речник. Много по-слаб е ефектът, ако просто дочува разговорите, които водим с останалите членове на семейството.
Обсъждайте неговите дейности и онова, което правите заедно. Например, говорете му, докато се обличате, играете, сменяте пелената или докато се разхождате в парка. По този начин то се научава да разбира околните. Малчуганът постепенно ще започне да прави логични връзки, да забелязва, отговаря и участва, издавайки звуци или сочейки предмет от обкръжението. Всяко негово действие, колкото и незначително да се струва на възрастните, развива мозъка му и го приближава до самостоятелното четене.
2. Включвайте рими в игрите и пейте детски песнички
Игрите с рими, както и слушането и припяването на детски песнички, са чудесен инструмент за научаване на нови думи, тъй като повторенията улесняват запаметяването.
Алитерацията и съзвучието в поезията и детските стихчета привличат вниманието на бебето към отделните звуци и структури в думите.
3. Показвайте му смислени изображения
Избирайте картини и снимки, които да запознаят детето с реално съществуващи места, предмети, близки хора и приятели. Така ще му осигурите преживявания, изпълнени със смисъл. Направете фото книги или използвайте мобилни приложения, с чиято помощ да го насърчите да говори и да взаимодейства с вас. Подтиквайте го да ви посочва отделни елементи от снимките или картините.
Обсъждането на изображенията, които вижда, ще го улесни на по-късен етап, когато започне да проявява интерес към четенето. Тогава малчуганът няма да е толкова затруднен да следи последователността от събития в сюжета на историята и да развива своите умения за разбиране. Невръстното дете е много умело в интерпретирането на визуални истории и детайли.
4. Насочвайте вниманието на детето към етикети и текстове, свързани с ежедневието
Използвайте всяка възможност да му показвате думички, било то написани върху етикети на кутии с храна, табели, брошури. Когато обръщате внимание на текстовете, които срещате в ежедневието си, му помагате да се научи да разпознава букви, звуци и изображения, носещи смисъл и определен обем от информация.
5. Разглеждайте и четете редовно книжки
Когато му четете, разказвате приказка или преразказвате интересна случка, вие се свързвате пълноценно със своето дете. Социалните взаимодействия са от много съществено значение за неговото развитие. Слушайки, то развива своето въображение, в съзнанието му изникват сцени и образи, историята оживява и го кара да изпитва удивление и благоговение.
Редувайте различни видове книжки – от плат, сензорни, с картинки и с цели истории. Можете да се доверите и на мобилно приложение за онлайн приказки. Осигурете свободен достъп на малчугана до книжките, за да може да избира само и да ги разлиства.
Куклите, реквизитът и ролевите игри също могат да ви бъдат полезни, за да направите книгите и стихчетата/ песничките интерактивни и по-атрактивни за бебето или малкото дете. Така то ще може да си съчинява различни истории, въпреки че все още не може да ги разкаже с думи. Най-важното е да се научи да свързва изображения, звуци и думи със своя личен опит.
Learning to read starts earlier than you might think: five tips from an expert: https://theconversation.com/learning-to-read-starts-earlier-than-you-might-think-five-tips-from-an-expert
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ E-READERS Р15933-01 / + 1.00 ДИОПТЪР
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ МАГНИВИЖЪН Р15940-01 / + 2.50 ДИОПТЪРА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ FOSTER GRANT ESSENTIALS Р14001/01 +2.50 ДИОПТЪРA
НовОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ NEON ЧЕРВЕНИ P15455 / + 1.5 ДИОПТЪРА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ СИВИ ML21NB / + 1.5 ДИОПТЪРА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ МАГНИВИЖЪН КАФЯВО И ЗЕЛЕНО Р15903 - 06 / + 1.5 ДИОПТЪРА
СТАТИЯТА е свързана към
- Аз и моето семейство
- Мама, тате и аз
- Когато детето ви каже: Никой не ме обича!
- д-р Валя Николова Миловска - Христова
- д-р Маргарита Владимирова Азади
- д-р Ирина Вячеславовна Делчева
- Детска градина "Знаме на Мира"
- Функции и задачи на Детска педагогическа стая
- д-р Диана Николова Иванова-Кърджилова
- Кафяви водорасли
- д-р Юлита Владимирова Котова
- Хранителни алергии при най-малките
Коментари към Детето започва да се учи да чете много по-рано, отколкото смятаме