Българското образование – обезценено и опорочено

Темата за българското образование е изключително актуална през последните години. Много социолози, педагози, методисти и политици коментират наболелия въпрос във всякакви контексти, но наистина рядко се дискутират истинските проблемни звена в областта, а за разрешаването им дори не може да става дума.
Ако се вгледаме детайлно, ще видим, че образователната система е една многопластова структура, която побира по нещо гнило във всеки един свой пласт.
Разглеждайки тази машина за будни умове е редно да започнем от най-изначалната институция, която взема роля в оформянето на дадена личност, а именно семейството. Огромна част от родители вече изпращат децата си в училище с презумпцията, че там те няма да научат нищо (Е, как нали и те самите са бягали от клас и са правили номера на даскалите). Изхвърлили респекта към учителите от раниците на децата си, те ги водят за ръчичка на първия учебен ден, без каквото и да е желание (и от двете страни).
Всеизвестен факт също е, че училищната система е толкова суха и капсулована във времето, че смачква дори и най-креативните ученици. За добро или за лошо в последно време започват да се правят някои промени, които също водят до сериозни казуси. Стига до момент, в който учениците от два поредни набора учат не само по различни програми и учебници, но и се сблъсква със съвсем различна информация и терминология.
Един от най-големите проблеми може би се крие и в това, че повечето учители вече не работят за кауза и идеали, а за дългата лятна ваканция и приличните вече заплати. Загубили пламъка на знанието в себе си, трудно биха могли да запалят дори малка искрица в едно развиващо се съзнание.
В същия ред на мисли, във висшия етап на образование се наблюдава някак парадоксално и най-голямото обезценяване на знание. ВУЗ-овете са се превърнали в машини за пари, чрез които повече се отлага безработицата, и по-малко се създават специалисти в различни области.
Изводите от всичко, казано до сега, водят към едно – обезценяване и опорочаване на образованието във всичките му аспекти. И проблемът се корени не в системата, не в законите, а основно в хората, които създават тази система заедно с всичките й компоненти. Нима самите ние не убихме ценността на познанието?
А ако се върнем с по-малко от стотина години назад, ще видим цялата тази картина преобърната. Първите години на двадесети век са като културен, образователен и институционален апогей в българската история. По време на създаване и утвърждаване на институционалността в България се създават стотици училища, академии, университети, както и някои факултети и катедри, които разширяват възможностите на вече съществуващите. През тези години се появяват още и Археологическият музей и първата държавна опера на Балканите.
Много реформи се извършват и в самия образователен процес. Въвежда се безплатното обучение на деца от 7 до 14 годишна възраст, а от друга страна се стимулира и работата на учени, преподаватели, журналисти и др.
Промените, направени в просветния живот на България са твърде много, но от изключителна важност са и организираните юбилейни тържества, посветени на емблематични български творци като Иван Вазов, а също така и фиксираният със закон Ден на народните будители (1 ноември), който вече честваме сякаш по навик.
Всички тези реформи са били подтикнати от стремежа на хората към знание и развитие. Всички тези реформи водят до едно – издигане в култ на българската просвета. А кой ще направи реформи върху възприятията ни за образование сега?
Автор: Милена Минчева
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СКЪПО, ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НЕ СЪМ ВИНОВНА, ЧЕ ЗНАМ ВСИЧКО - книга 8 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
СБОГОМ, ДНЕВНИКО 2: ПЛАНИНСКИ ПАТАКЛАМИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
КЛАНЪТ НА НИНДЖИТЕ: ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН НИНДЖА - КНИГА 1 - МАРКЪС ЕМЕРСЪН - ХЕРМЕС
ЗА ВАШЕ СОБСТВЕНО ДОБРО - САМАНТА ДАУНИНГ - СИЕЛА
ПИРАТСКО НАШЕСТВИЕ: ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН НИНДЖА - КНИГА 2 - МАРКЪС ЕМЕРСЪН - ХЕРМЕС
СКЪПО ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НАЙ-ЛОШИТЕ НЕЩА В ЖИВОТА СЪЩО СА БЕЗПЛАТНИ - книга 10 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Култура и изкуство
- Математически трик с пръсти за лесно научаване на таблицата с 9
- Как децата да научат таблицата за умножение бързо и лесно
- 11 отличителни черти на японската образователна система
- СУ "Железник", гр. Стара Загора
- Професионална гимназия по електротехника, гр. Варна
- Детска градина "Делфинче", гр. Свети Влас
- Детска градина № 25 "Ален Мак", гр. Стара Загора
- Клетва на фармацевтите в Русия след 1881 година
- Основно училище "Васил Друмев", гр. Варна
- Детска градина № 77 "Ханс Кристиан Андерсен", гр. София
Коментари към Българското образование – обезценено и опорочено