Начало Лайфстайл Аз и моето семейство Мама, тате и аз 7 теории, които доказват, че децата, виждат света различно от възрастните

7 теории, които доказват, че децата, виждат света различно от възрастните

7 теории, които доказват, че децата, виждат света различно от възрастните - изображение

Доказано е, че светът на децата се "подрежда", когато те навършат 11 години. На тази възраст те стават способни да оценяват света като възрастни, да решават проблеми и дори да правят планове за бъдещето. Преди тази възраст малчуганите възприемат света по различен начин от възрастните. Децата все още нямат достатъчно опит и знания, за да разберат как функционира този свят, поради което виждат нещата от по-различен ъгъл. Учените установяват каква е истинската разлика между светогледа на децата и възрастните.

Представяме ви 7 теории, които доказват, че децата виждат света различно от възрастните.

Вижте света през очите на детето си.

Детски фантазии

детски фантазии

До определена възраст малките деца не могат да разберат разликата между фантазия и реалност. Ето защо те са сигурни, че събитията, които са сътворили в съзнанието си, съществуват в действителност. Редица тестове установяват, че същестува много тънка линия между фантастиката и реалността във възприятието на малките, защото те все още не разбират кое знание е вярно и кое е невярно.

Липса на абстрактно мислене

липса на абстрактно мислене

Доказано е, че децата на възраст под 11 години могат да мислят само за настоящата реалност и не могат да мислят абстрактно.
Психологът Рудолф Шафер провежда експеримент, в който две групи деца трябва да намерят място в тялото си, където да поставят трето око. Всички деца от първата група на възраст 9 години посочват челата си, близо до двете им очи. Втората група от 11-годишни деца, които умеят да мислят абстрактно, започват да предлагат различни опции като поставяне на окото на дланите си, защото така виждат отзад.


Изучаване на езици

изучаване на езици

Децата могат да научат езици доста лесно, докато при възрастните е по-трудно. Лингвистът Ноам Чомски обяснява това с факта, че в мозъка на човека има "някаква обща кутия с инструменти, която свързва всички правила по синтаксис на всички съществуващи езици". В допълнение, милиони мозъчни клетки са отговорни за възприемането и възпроизвеждането на речта на детето, което изгражда сложни системи за запаметяване. Тези системи завършват развитието си, когато човек е на 10 години. Ето защо по-възрастните изпитват трудност да изучават нов език.

Трайност на обектите

трайност на обектите

Децата на възраст под една година са сигурни, че обект, който не могат да видят, изчезва завинаги. Психологът Жан Пиаже разработва теория за постоянството на обектите и доказва, че познаването на съществуването на даден обект извън нашето зрително поле идва с възрастта. Малкото дете е твърде неопитно, за да разбере, че обектът, който вече не вижда, продължава да съществува.

Идентификация

Учените твърдят, че новородените бебета не могат да разграничат лицата ни поради липса на опит. Освен това, визията им не е фокусирана и те виждат размити обекти.
Експеримент доказва, че бебета на възраст под 6 месеца не са в състояние да разграничат лицата на различни хора, но на възраст от 9 месеца те могат да се адаптират и да започнат да различават лицата на тези, които познават, от непознатите за тях. Когато навършат една година, зрението им се фокусира и те могат да виждат не само предмета, но и цветовете.

Рисуване

рисуване

Съществува един много интересен факт, който беше открит по време на експеримент. Децата на възраст от 5 до 9 години получават задачата да нарисуват чаша, която е поставена така, че да виждат дръжката. Независимо от факта, че дръжката е извън тяхна гледна точка, всички деца под 7-годишна възраст я добавят в своите рисунки. Обратно, децата на възраст над 7 години рисуват чашата без дръжка.
Психолозите заключават, че това е основната разлика между дете и възрастен. Ако на даден възрастен бъде дадена задача да нарисува обект, който вижда, той ще го направи точно по този начин, докато децата добавят елементи, които не могат да видят, но знаят, че трябва да са там.

Разбиране на морала

Разбирането на морала от децата е различно от това на възрастните. Възрастните знаят кое действие е добро и кое е лошо, и също са добре запознати с общоприетите норми, които могат да нарушават от време на време. Когато става дума за морал, всичко е много по-лесно за децата. Първоначално поведението на малките деца се основава на намерението да се избегне наказание за неправомерно поведение. По-възрастните деца разбират морала като вид поведение, което може да бъде осъдено. Всеки етап от израстването създава вътрешни морални аргументи, към които повечето възрастни се придържат.

По статията работи: Илияна Стоянова

Източник: brightside.me

Снимки: child-encyclopedia.com

Още по темата:

4.5, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлНовиниСоциални грижиЛюбопитноАлт. медицинаХранене при...РецептиИсторияСпортИнтервютаАнкетиОбразованиеНормативни актовеСпециалистиОрганизацииЗаведенияКлинични пътекиИзследванияЛеченияБотаника