"Формата на водата", Оскарите и апелите на спечелилите
Церемонията за присъждане на най-известните призове в киното, която се провежда за 90-ти път, не премина без социални и политически призиви, особено на теми като липсата на разнообразие във филмовата индустрия и жертвите на сексуално насилие в Холивуд. Водещият на наградите Оскар, Джими Кимел, и самите наградени изпълниха вечерта с апели за премахване на границите в киноизкуството, справяне със сексуалното посегателство във всичките му форми и даване на гласност на маргинализираните във филмовия бранш групи.
"Формата на водата", разказващ историята на няма чистачка, която се влюбва в хуманоидно морско същество, е големият победител на вечерта с отличието Най-добър филм. Кинолентата за нестандартната любовна история донесе наградата за Най-добър режисьор на създателя си, мексиканския творец Гиермо дел Торо, и още две статуетки за оригинална музика и продуктов дизайн.
Въпреки превъзходното си представяне на наградите Оскар, филмът "Формата на водата" страда от множество обвинения в плагиатство. Дел Торо е критикуван заради приликите в сценария между неговото творение и холандска късометражна лента от 2015 г., както и пиеса от 1969 г. Въпреки че мексиканският режисьор и продуцентската му компания категорично отричат нападките, създателите на пиесата са завели съдебен процес, за да докажат правотата на своите твърдения.
Други победители от вечерта са Франсис Макдорманд и Гари Олдман, които спечелиха призовете за главна женска и мъжка роля, респективно. Неговото отличие дойде за превъплъщението му в Сър Уинстън Чърчил в "Най-мрачния час", като кинолентата отмъкна и наградата за грим и прически. Макдоналд получи отличието за ролята си на търсеща отмъщение майка в "Три билборда извън Ебинг, Мисури", а колегата й от филма Сам Рокуел взе приза за поддържаща роля в мъжката категория.
Един от най-запомнящите се моменти от вечерта дойде, когато Франсис Макдорманд получи своя Оскар и призова всички номинирани дами в публиката да станат на крака. В речта си известната актриса призова филмовата индустрия да предостави по-добри възможности на жените, за да разкажат своите истории и покажат таланта си.
Освен призива на Макдоналд, апел за промяна в отношението към нежния пол дойде и от три актриси, който заеха сцената, за да обърнат внимание на проблема със сексуалното посегателство в Холивуд. Това бяха Салма Хайек, Ашли Джуд и Анабела Скиора, които преди време отправиха обвинения за тормоз от ръцете на филмовия продуцент Уайнстийн.
Грета Гервих също заяви необходимостта от включване на по-голям брой представителки на нежния пол в киноиндустрията. Нейният филм "Лейди Бърд", разказващ за премеждията на една тийнейджърка, не успя да спечели златна статуетка, въпреки петте си номинации.
Алисън Джени е победителката в категорията поддържаща женска роля за актьорската си игра във филма "Аз, Тоня". Кинолентата разказва историята на фигуристката Тоня Хардинг, която в желанието си да победи своята конкурентка, устройва нескопосано нападение над съперничката си. Джени изпълнява ролята на строгата и критична майка на главната героиня.
Два паметни момента от церемонията включиха връчването на отличията за сценаристи. Джеймс Айвъри стана най-възрастният награден на Оскарите, който на 89 години прие статуетката за адаптиран сценарий за "Повикай ме с твоето име". Джордан Пийл пък бе първият чернокож, който спечели приза Най-добър оригинален сценарий за кинолентата "Бягай".
Кинематографът Роджер Дийкинс, известен със работата си по проекти като "007 Координати: Скайфол", "Изкуплението Шоушенк" и "Красив ум", получи първата си златна статуетка за филма "Блейд Рънър 2049" след 14 номинации през последните три десетилетия. Научнофантастичната лента извоюва и наградата за Най-добри визуални ефекти.
Проектът на студио Дисни - "Тайната на Коко", описващ приключенията на 12-годишно дете от Мексико, което желае да стане прочут музикант, донесе на създателите си приза за Най-добра анимация и Най-добра оригинална песен. Режисьорът на лентата благодари на мексиканския народ за красивата култура и традиции, които са го вдъхновили да направи филма.
Сред документалните продукции, победител се оказа "Икар", разглеждащ в детайл скандала с руските спортисти, използващи допинг. Златната статуетка за чуждоезичен филм отиде при чилийската продукция "Фантастична жена" на Себастиан Лелио. Коби Брайънт взе приза за късометражната анимация "Скъпи Баскетбол", което го превърна в първия баскетболист, отличен с награда Оскар.
Церемонията за присъждане на най-известните призове в киното послужи като доказателство за желанието на актьори, сценаристи, режисьори и продуценти да предизвикат промяна във филмовата индустрия. Широкият спектър от ленти, които бяха отличени на Оскарите, илюстрира желанието на Академията да включи и възнагради различното, новото, оригиналното. Наред с постиженията в киноизкуството, самите награди послужиха и като платформа за критикуване на сексуалното посегателство, толкова разпространено в Холивуд и в останалата част на света.
Наградите Оскар винаги са служели като нещо повече от събитие, което отличава най-добрите в бранша. Те са място за диалог и новаторство. Трудно е да се отдели посланието от избора на даден филм и реалната оценка за качеството от страна на гласувалите. Все пак кинолентите имат за цел да разкажат човешките истории, но те подлежат на изменение и преосмисляне. Политическата и социална среда подтиква артистите да отговорят на промените около себе си чрез изкуството си, изразено във филмовите им творения.
По статията работи: Нора Маркова
Източник: washingtonpost.com; time.com
Снимки: pixabay.com
Коментари към "Формата на водата", Оскарите и апелите на спечелилите