Съвети с обратен ефект: 3 напътствия на работното място, които трябва да бъдат преразгледани
Понякога лошите съвети са лесни за забелязване. Пример за това е предположението на американски психолог, че прегръщането на децата е проблем за тяхното правилно отглеждане, предлагайки вместо това родителите да се ръкуват с тях. Този съвет, който е публикуван преди почти век, сега е напълно развенчан, тъй като проучванията ползи от привързаността на родителите към децата.
Но невинаги лошите съвети на работното място са лесни за забелязване. Съвети като „усмихни се и го изтърпи“ може да изглеждат полезни на пръв поглед, но също така могат да бъдат и коварни. Такива съвети насърчават проблематични норми, които са в противоречие с научните изследвания.
Три съвета за преразглеждане
Въпреки че със сигурност има много, представяме три примера за съвети, които трябва да бъдат преразгледани.
Сила чрез изтощение
„Не спирайте, когато сте изморени, спрете, когато сте готови“
Идеята за сила чрез изтощение често се прославя и възхвалява като знак за отдаденост. Филмът „Уолстрийт“ от 1987 г. провъзгласява, че „парите никога не спят“, а наскоро Илън Мъск разпореди на всички служители на Twitter да покажат своята отдаденост, като се съгласят на 84-часови работни седмици.
И все пак икономистите откриват, че този начин на мислене може да има обратен ефект. Оказва се, че човек става по-малко продуктивен след първите няколко часа работа. Скорошно проучване установява, че продукцията, произведена в рамките на 70 часа, се равнява на тази, произведена за около 55 часа. Според изследователите тези допълнителни часове са загубено време. Освен производителността, дългите работни дни могат да имат отрицателни последици за здравето, да навредят на взаимоотношенията и дори да попречат на сексуалния живот.
От друга страна, отделянето на време за почивка в моментите, когато човек се чувства уморен, може да има голямо въздействие. Твърди се, че Дмитрий Менделеев се е опитал да прокара развитието на Периодичната таблица на химическите елементи в продължение на три дни, но без успех. Решението му хрумва едва след добър сън.
Оттогава изследователите доказват, че сънят и релаксацията са критични за творчеството. Доказано е също, че дори 10-минутните почивки оказват значимо влияние върху производителността, което трябва да е знак за всички хора, че е необходимо да спрат, когато са уморени.
С други думи, по-точният съвет е: „Починете си, когато сте уморени, това ще ви помогне да си свършите работата“.
Не се примирявайте
„Единственият начин да сте добри в работата си е да обичате това, което правите. Ако все още не сте попаднали на него, продължете да търсите. Не се примирявайте.“
Стив Джобс дава този съвет по време на встъпителната си реч в Станфорд, насърчавайки абсолвентите да не се примиряват, докато не намерят призванието си. Търсенето на смислена работа е разбираемо, тъй като това може да бъде от полза както за служителите, така и за работодателите.
>>> Как да намерите работа, която обичате
И все пак твърдението, че любимата работа е правилната работа, има голям недостатък. Хората имат много нужди, които трябва да задоволяват – подслон, облекло, храна – преди да могат да се съсредоточат върху себереализацията. Докато някои хора имат привилегията да търсят работа, която надхвърля тези основни нужди, други я нямат. Това не прави работата им по-маловажна. Изследователите са на мнение, че трябва да определяме като достойна всяка работа, която хората избират в подкрепа на себе си или семейството си.
По-правилният съвет е: „Страхотната работа е тази работа, която отговаря на вашите нужди“.
Работете в екип
„Работата в екип осъществява мечти“
Работата в екип се превърна в мото в повечето компании, като много мениджъри вярват, че две глави мислят по-добре от една. И все пак, трудната истина е, че две глави често постигат по-малко от една.
Скорошно проучване показва, че четири от пет отбора не успяват да постигнат целите си. Екипната работа се проваля, когато екипите не успяват да постигнат съотношение по отношение на целите си, са доминирани от най-силния, а не от най-идейния, или прекарват твърде много време в безсмислени спорове.
Пример за това, че този съвет трябва да се преразгледа, е екипът, който през 1986 г. решава да позволи на космическата совалка Challenger да излети въпреки доказателствата за структурен проблем. След като совалката експлодира с астронавти на борда, президентска комисия установява, че екипът е заглушил скептиците и не е успял да вземе предвид важни данни. За щастие, не всички екипи се сблъскват с такива последици, но въпреки това се изправят пред подобни проблеми при съвместната си работа.
По-правилният съвет е: „Работата в екип понякога сбъдва мечти, но понякога създава проблеми“.
Science Suggests You Should Reconsider This Common Advice: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/shifting-workplace-dynamics/202212/science-suggests-you-should-reconsider-common-advice
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ТЪНКОТО ИЗКУСТВО НА СЪБЛАЗНЯВАНЕТО - МАРК МЕНСЪН - ХЕРМЕС
ПОДМЛАДЯВАЩИЯТ ЕНЗИМ - Д-Р ХИРОМИ ШИНИЯ - СИЕЛА
КАК ДА ОЦЕЛЕЕШ В БЪЛГАРИЯ - Ф. ЗУБЕРСКИ, В. ИВАНОВ, Д. ЙОРДАНОВ - СИЕЛА
БИЗНЕС СЪВЕТИ - УСПЕХ В ЖИВОТА И ПРОФЕСИЯТА - БЕРТ ХЕЛИНГЕР - ЖАНУА 98
ЕФЕКТИВНИТЕ РОДИТЕЛИ - МИЛЕНА МАНОВА - СИЕЛА
НЕЩАТА, КОИТО СИНЪТ МИ ТРЯБВА ДА ЗНАЕ ЗА СВЕТА - ФРЕДЕРИК БАКМАН - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Живот и Ум
- Тормозът на работното място трябва да се третира като проблем на общественото здраве
- 40 вдъхновяващи мисли за всеки ден, с които работната ви седмица да мине по-лесно
- Как да разпознаем и да се справим с бърнаут синдром
- Дългосрочни последици за здравето от работата на смени
- СЪВЕТИ ПРИ НЕРВЕН СТОМАХ
- Работа на мускула
- Съвети за здрав сън
- 4 начина, които ще ни помогнат да разберем в какво сме добри
- Работещите на смени са по-склонни към напълняване
- 5 признака, че колегата ни е психопат
Коментари към Съвети с обратен ефект: 3 напътствия на работното място, които трябва да бъдат преразгледани