Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Лайфстайл За свободното време Фреш наука Наистина ли ябълката е била забраненият плод в Райската градина

Наистина ли ябълката е била забраненият плод в Райската градина

от 05 апр 2021г.
Редактор: Даниела Пройчева
Наистина ли ябълката е била забраненият плод в Райската градина  - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Всеки от нас знае, че „забраненият плод“, описан в Библията, който Ева е опитала и споделила с Адам в Райската градина, е ябълка. Дали обаче това е истина?
Никъде в еврейската Библия не се упоменава какъв точно е плодът. Професорът по невронауки в израелския университет „Bar-Ilan“ равин Ари Зивотофски казва: „Не знаем какво са яли Адам и Ева. Няма никакви знаци или подсказки, че става въпрос за ябълка.“

Основната сцена от „Сътворението“ в Стария завет на еврейската Библия се разиграва малко, след като Господ предупреждава Адам да не опитва от „дървото на познанието.“ Змия в Едем обаче подтиква Ева да отхапе от неговия плод.

„И жената видя, че дървото е добро за храна, и че е приятно за очите и пожелателно, защото дава знание; и тя взе плода и яде; и даде и на мъжа си и той яде“ (Сътворение 3:6).

Зивотофски подчертава, че никъде в текста не се конкретизира какъв е плодът, а пише само „плодът на дървото.“ Няма описание, няма думи, които да подскажат какъв е той. Не е ясно дори какво е самото дърво.

„Еврейската дума, използвана в текста, е "peri" - събирателно название за плодове както в библейския смисъл, така и в съвременния език на евреите“, твърди още специалистът. „Съвременната дума за „ябълка“ е "tapuach,", която не се среща на нито едно място в „Сътворението“ или Петокнижието от Стария завет на еврейската Библия“, допълва още Зивотофски.

Думата се използва в други, по-късно създадени библейски текстове. В самото начало "tapuach," е събирателна дума, означаваща всички плодове.

Ако забраненият плод не е бил ябълка, какъв е бил тогава?

Зивотофски признава, че в равинските анализи върху еврейската Библия в Талмуда (сборник от еврейски религиозни учения), завършен около 500 г. сл. Хр., попада на няколко места, в които се споменава вида на самия плод, но, забележете, никъде не се говори за ябълка.

Смокиня

През годините равините предполагат, че забраненият плод е смокиня, тъй като в еврейската Библия Адам и Ева осъзнават, че са голи, след като опитват от плода на дървото на познанието, и се покриват със смокинови листа.

Пшеница

Според други религиозни водачи на еврейските общности става въпрос за пшеница, защото еврейската дума за културата е "chitah," която звучи много сходно на думата за „грях“ ("cheit,").
Грозде или вино е друго предположение на равините. А последната им хипотеза е, че забраненият плод е лимон ("etrog" на еврейски, или лимоноподобен плод, използван по време на есенния празник Сукот, който отбелязва края на земеделския сезон.

Изгубени в превода?

Интересно как тогава, въпреки коренно различните хипотези, ябълката успява да се наложи? Тя не произлиза от Средния изток, а от Казахстан в централна Азия, сочи проучване от 2017 г. в списание „Nature Communications.“

Оказва се, че интерпретацията няма връзка с еврейските вярвания и религия. Зивотофски също е скептичен, че ябълката е била споменавана някога от еврейски равини.

Смята се, че началото на схващането е поставено в Рим през 382 г. сл. Хр. Папа Дамас I кара учения Джером да преведе Библията на латински, се казва в „Encyclopedia Britannica.“ Почетният професор по английска литература от шведския университет „Uppsala“ Робърт Апелбаум разкрива, че Джером превежда еврейската дума "peri" с латинската "malum,". Той допълва още: „Думата "malum" от латински на английски се превежда като „ябълка“, която също се е считала за събирателно название за всички плодове със семки в сърцевината и ядлива част около тях.

Според етимологичния онлайн речник ябълката запазва това свое значение до 17-ти век. Вероятно Джером се спира на думата "malum" със значение „плод“, защото тя може да означава и „зло“, разсъждава Апелбаум.

Накратко, това е игра на думи – думата, обозначаваща първия грях на човека, и думата, която означава нещо лошо, каквото е и самото прегрешение.

Символът на греха в изкуството

В същото време много картини и други произведения на изкуството, пресъздаващи Райската градина, внасят ябълката като елемент и така затвърждават хипотезата, че тя е забраненият плод. В изкуството плодът не може да бъде представен като събирателно название. Както казва Апелбаум „артистът трябва да покаже на публиката своето творение.“

Има случаи, когато плодът на греха не е представян като ябълка, а като лимон ("Ghent Altarpiece" Хуберт и Ян ван Ейк, 1432), кайсия ("Eve Tempted By the Serpent" от Дефенденте Ферари, 1520-25) и нар ("The Fall of Man" от Питър Пол Рубенс, 1628-29).

През 16-ти век ябълката все по-често се отъждествява с първородния грях. Гравюра на немския художник Албрехт Дюрер от 1504 г. и произведение на Лукас Кранах Старши от 1533 г. изобразяват ябълка в своите творби.

От Националното обществено радио (NPR) твърдят, че в своята велика поема „Изгубеният рай“ Джон Милтън два пъти споменава „ябълка“ във връзка с греха на Адам и Ева.

Но дали ябълката от „Изгубеният рай“ е ябълката, която си представяме днес? Или думата по-скоро е имала значение на плод със семки по средата, тоест събирателно съществително? Според Апелбаум имаме основание да изпитваме съмнение. Милтън използва думата „ябълка“, когато описва отхапването на плода от Ева. Поетът прави асоциация с нещо неопределено отвън, но сочно и ароматно отвътре. Апелбаум твърди, че подобно описание би могло да отговаря и на прасковата.

За жалост, по време на сътворението на света не е съществувало дървото, което ражда 40 различни вида плодове (Franken-tree). То би помогнало за бързото разплитане на мистерията какъв е бил плодът, вкусен от Ева и Адам в Райската градина.

Източник:

livescience.com/what-was-forbidden-fruit-in-eden
Снимка: pixabay.com

Още по темата:
  • Любопитни теории за произхода на живота Любопитни теории за произхода на живота
  • 8 неща за Сътворението и еволюцията, които Майкъл Леман иска да знаем 8 неща за Сътворението и еволюцията, които Майкъл Леман иска да знаем
  • Учените дават вероятно обяснение на разделянето на Червено море от Мойсей Учените дават вероятно обяснение на разделянето на Червено море от Мойсей
  • Библейско чудо може да се окаже първото документирано слънчево затъмнение Библейско чудо може да се окаже първото документирано слънчево затъмнение
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

АДАМ И ЕВА - ТОСКА ЛИЙ - ХЕРМЕС
14.95лв.

АДАМ И ЕВА - ТОСКА ЛИЙ - ХЕРМЕС

ОШО - БИБЛИЯ ТОМ 4 - БЕСЕДИ, ПРОИЗНЕСЕНИ ПРЕД МАЛЦИНАТА ИЗБРАНИ
10.00лв.

ОШО - БИБЛИЯ ТОМ 4 - БЕСЕДИ, ПРОИЗНЕСЕНИ ПРЕД МАЛЦИНАТА ИЗБРАНИ

ПОСЛЕДНАТА ТАЙНА - ЖОЗЕ РОДРИГЕШ ДУШ САНТУШ - ХЕРМЕС
19.95лв.

ПОСЛЕДНАТА ТАЙНА - ЖОЗЕ РОДРИГЕШ ДУШ САНТУШ - ХЕРМЕС

Коментари към Наистина ли ябълката е била забраненият плод в Райската градина

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Наистина ли ябълката е била забраненият плод в Райската градина
    www.framar.bg 
    на 18 May 2025 в 14:07
    Коментирайте "Наистина ли ябълката е била забраненият плод в Райската градина "

СТАТИЯТА е свързана към

  • За свободното време
  • Фреш наука
  • Дяволската библия: мистериозен ръкопис, съчетаващ религиозни, медицински и екзорсистки текстове
  • Любопитни теории за произхода на живота
  • Учените дават вероятно обяснение на разделянето на Червено море от Мойсей
  • Читалище "Христо Смирненски"
  • Читалище "Ильо войвода"
  • Библейско чудо може да се окаже първото документирано слънчево затъмнение
  • Читалище "Христо Ботев"
  • Читалище "Никола Йонков Вапцаров"
  • Читалище "Петър Берон"
  • 8 неща за Сътворението и еволюцията, които Майкъл Леман иска да знаем
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Протеин на прах - наистина ли ни е така нужен?

преди 181 дни, 2 часа и 27 мин.

Кой е Jordan Tristan Walker от Pfizer и наистина ли съществува?

преди 841 дни, 23 часа и 41 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 2 дни, 2 часа и 11 мин.

Какво представлява прозяването

преди 6 дни, 17 часа и 11 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 6 дни, 17 часа и 23 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 6 дни, 17 часа и 30 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival