Монтесори учители: "Не казвайте "браво" на децата си!" (част 2)
Не мислите ли, че понякога децата чуват твърде много за един ден думичката "браво". Тя е навлязла дълбоко в ежедневната ни комуникация с децата, но в класна стая на едно училище "Монтесори", надали ще чуете подобна фраза.
Това не означава, че те не използват позитивни и окуражителни обръщения, когато разговарят с децата. Просто техните думи акцентират повече върху процеса на постигане на успех, а не на крайната цел. Т.е. за тях е по-важен натрупаният опит, знание и емоция, с които детето се е сдобило, а не крайната цел, до която може да се стигне и претрупвайки нещата.
Има много начини да изразите позитивна подкрепа към децата, за да ги накарате сами да ценят себе си и труда си. Ако казаното дотук ви звучи твърде абстрактно, ето тук може да разгледате няколко нагледни примера, ползвани най-често от "Монтесори" учителите.
Използвал си толкова много детайли
Ако детето не е задоволено от похвалата, която вече сте изказали, то може да се хванете за нещо специфично, което да отбележите допълнително, а не да минавате с генерализиращото "браво".
Коментирайте как е изрисувало целия лист, попълването на отделни части. Кажете им, че е използвало толкова много детайли, че отдалече можете да различите, че е вашата къща.
Този тип разговори го кара да вижда, че възрастният наистина се интересува от свършената работа.
Това бе много полезно
Доброто поведение е още един повод да се изкушите да поздравите детето си с думата "браво". Опитайте се вместо това да кажете нещо по-смислено, което коментира с по-голяма точност какво точно харесвате в поведението му.
"Това беше много полезно" или "благодаря ти за помощта" са добри изрази, които може да използвате, когато малчуганът ви помага с домашните задължения.
Децата обичат да са активна част от обществото (в случая семейството) и да се почувстват истински пълноценни в този малък социум е важно за тяхното самочувствие. Затова винаги изтъквайте по правилен начин помощта им.
Тъй като се облече по-бързо, сега имаш допълнително време за игра. Чудесно, нали
Коментарите относно добрия резултат от поведението на детето са внушителни начини, с които да му покажете какъв е ползотворният опит от вземането на решения. Помагайте му да види всички позитивни афекти от собствените му действия, за да иска сам след време да прави правилните избори.
Сестра ти е толкова щастлива, когато й четеш тази книжка.
Когато детето ви се държи мило с някого, задължително отбелязвайте как се е почувствал другият човек. Покажете му, че неговата прегръдка или мила дума наистина са осмислили целия ви ден. Акцентирайте върху щастието на приятелите му, когато споделя играчките си с тях, както и в случаи на любвеобилно отношение към по-малките си сестри/братя.
Често хората коментират как лошото поведение на децата им повлиява върху околните, но много по-важно е да се обръща внимание и да се толерират добрините, които правят хлапетата.
Съществуват толкова много разнообразни начини да поощрите децата си вербално. За да го направите обаче е нужно да изтръгнете навика, чрез който го поздравявате всеки път с едно изхабено от смисъл "браво". За целта е нужно да усетите навреме момента, в който неволно ще го изречете, и преди да го направите, помислете за друг по-специфичен начин, чрез който да проявите истински интерес към работата на детето си. С времето ще си създадете нов навик за окуражаване, който ще идва все по-естествено в ума ви с всеки следващ път.
Първа част на статията може да прочетете ТУК
Редактор: Милена Минчева
Източник: mother.ly
Снимки: tiddlywinksandscallywags.ie
СТАТИЯТА е свързана към
- Аз и моето семейство
- Мама, тате и аз
- Прилагайте 17 златни принципа на Мария Монтесори в обучението и възпитанието на детето
- Децата, обучавани по метода на Монтесори, се превръщат в щастливи възрастни
- Монтесори учители: "Не казвайте "браво" на децата си!" (част 1)
- Мария Монтесори – първата жена, получила медицинско образование в Италия
- Моторните умения - ключ за развитие на бебешкия ум
Коментари към Монтесори учители: "Не казвайте "браво" на децата си!" (част 2)