Монтесори учители: "Не казвайте "браво" на децата си!" (част 1)
Не мислите ли, че понякога децата чуват твърде много за един ден думичката "браво". Тя е навлязла дълбоко в ежедневната ни комуникация с децата, но в класна стая на едно училище "Монтесори", надали ще чуете подобна фраза.
Това не означава, че те не използват позитивни и окуражителни обръщения, когато разговарят с децата. Просто техните думи акцентират повече върху процеса на постигане на успех, а не на крайната цел. Т.е. за тях е по-важен натрупаният опит, знание и емоция, с които детето се е сдобило, а не крайната цел, до която може да се стигне и претрупвайки нещата.
Има много начини да изразите позитивна подкрепа към децата, за да ги накарате сами да ценят себе си и труда си. Ако казаното дотук ви звучи твърде абстрактно, ето тук може да разгледате няколко нагледни примера, ползвани най-често от "Монтесори" учителите.
Работил си дълго време върху това
Когато детето ви поднесе картина, която е нарисувало, опитайте да фокусирате коментара си върху целия творчески процес, извършен от детето, а не върху това, колко е хубава самата картина.
Покажете му, че сте видели колко дълго и усилено се е трудило, за да създаде своята творба. Това изтъкване на самия процес на създаване на картината ще покаже на детето кое наистина е важно. Следващият път, когато отново детето изработва нещо, не просто ще го свърши по-бързо, а ще се постарае, защото ще знае, че самият труд има значение.
Кое беше най-забавното нещо, докато го правеше
Насочвайки въпроса към това, кое според него е било най-забавно, вие го поставяте в ситуация само да отсъжда за труда си, а не вие. Така то се възпитава да има собствено мнение, без да се направлява от някой възрастен, а и за в бъдеще няма да имат нужда от нечие одобрение. Но най-основната цел на въпроса е да ги концентрира върху това, което наистина им доставя удоволствие.
С постоянство на подобни въпроси детето ще стигне до това, което наистина харесва, а след време ще се стреми и да се занимава само с приятни за него неща.
Кое ти харесва най-много в работата (картината)
Насърчавайте детето само да си бъде и критик. Питайте го кое е най-хубавото нещо в картината му. Помогнете му да си изгради навика да се вглежда в своя личен труд, напредък и умения, вместо да се сравнява непрестанно с другите.
Разкажи ми повече за твоята картина
Много често, когато децата ни носят свое произведение, те искат просто да споделят и да си поговорят с някого за това. Често се оказва, че нямат нужда, от каквато и да е оценка от ваша страна. Затова можете просто да помолите детето да ви разкаже повече за картината си. Това едновременно ще покаже интерес, ще го стимулира да мисли и комуникира, разказвайки за намеренията, изработването и резултата от целия труд.
Как избра цветовете
Ако детето ви е малко по-голямо, може да си позволите и да го попитате по-специфични въпроси относно пътя за постигане на крайния резултат. Питайте ги как и защо са избрали конкретните цветове, или пък какъв тип хартия са използвали. Покажете им, че сте дълбоко заинтересувани относно всяка стъпка от осъществяването на картината, и им помогнете сами да осмислят пълноценно вашите въпроси и личните си отговори.
Всичко изглежда толкова подредено и хубаво, когато прибереш играчките си
Коментирайте точните действия, с които детето ви е впечатлило, както и причините да бъдете очаровани от тези действия.
Втора част на статията може да прочетете ТУК
Редактор: Милена Минчева
Източник: mother.ly
Снимки: tiddlywinksandscallywags.ie
СТАТИЯТА е свързана към
- Аз и моето семейство
- Мама, тате и аз
- Прилагайте 17 златни принципа на Мария Монтесори в обучението и възпитанието на детето
- Децата, обучавани по метода на Монтесори, се превръщат в щастливи възрастни
- Мария Монтесори – първата жена, получила медицинско образование в Италия
- Монтесори учители: "Не казвайте "браво" на децата си!" (част 2)
- Моторните умения - ключ за развитие на бебешкия ум
Коментари към Монтесори учители: "Не казвайте "браво" на децата си!" (част 1)