Начало Лайфстайл За свободното време Култура и изкуство Как 21 графити артисти спечелиха над 6 милиона долара обезщетение

Как 21 графити артисти спечелиха над 6 милиона долара обезщетение

Как 21 графити артисти спечелиха над 6 милиона долара обезщетение - изображение

Това е една необикновена история с полъх към Банкси (графити художник от Бристъл) макар и последният изненадващо да не участва в нея. Двадесет и един улични артисти от Ню Йорк съдят собственик на сграда и печелят 6,7 милиона обезщетение за това, че изкуството им е унищожено без предупреждение.

През ноември се провежда триседмичен процес и на 12 февруари крайното решение на съдия Фредерик Блок е срещу Джери Уолкоф – собственик на комплекс "5Pointz" в Куинс, Ню Йорк. Най-голямото обезщетение от 1,3 милион долара е определено за организаторът и графити художник Meres One с истинско име Джонатан Коен.

Унищожаването на бившата фабрика, която се е превърнала графити средище, започва през август 2014 г. Една година преди това уличните артисти правят опит да предотвратят разрушаването на склада с изискването на съдебно решение, но такова им е отказано.

Средище на графити в Ню Йорк
Огромният размер на обезщетенията в този случай ще убеди мнозина, че пренебрегването на законовите разпоредби и незачитането на легитимно изкуство не е толкова добра идея.

Уофкоф позволява изоставената фабрика да се използва като "витрина за местни графити" през 90-те години. Първоначалано известна като "Phun Factory", сградата е наречена "5Pointz" през 2002 г. и под бдителното око на художника тя еволюира в "център на аерозолните изкуства", като придобива световна известност. 

В крайна сметка Уолкоф печели от графитите и тяхното разрушаване, когато стойността на комплекса се повишава от 40 на 200 милиона долара и той получава разрешение да строи луксозни апартаменти на неговата територия. По време на делото съдията подчертава, че именно разрушаването на "5Pointz" позволява на Уолкоф да достигне подобна сума.

Съдия Блок приема, че 45 творби са признати за централни спрямо делото и ще получат закрила съгласно US Visual Artists Rights Act (VARA) – част от законодателство, въведено в Щатите през 1990г., което защитава моралните права на артистите, но за съжаление е рядко прилагано в тяхна полза.

2011
Произведение от 2011 г.

Обосновката, която се използва в съда, за да се потвърди качеството на творбите, е от решаващо значение. Не е нужно произведенията на изкуството да са споменати в академични публикации или да се считат за шедьоври, както настоява собственикът на имота по време на делото. Съдията разяснява, че е достатъчно артистите да покажат защо техните професионални заслуги са от значение, както и да подкрепят твърденията си с медийно и социално отразяване.

Съдия Блок също така внимателно изследва поведението на Уолкоф. Творбите – дори тези, които могат да бъдат лесно свалени, тъй като са поставени върху шперплат панели – са покрити с вар, без артистите да получат 90-дневното предизвестие, което се изисква от VARA. Съдията подчертава, че собственикът унищожава графитите, макар да е наясно, че те са под правна защита – подобно вулгарно пренебрегване на важна легална клауза провокира отсъждането на максималното възможно обезщетение. Решението на съда е съобразено с факта, че благодарение на графитите "5Poitz" се превръща в атракция – множество посетители, от които туристи, ученици и дори младоженци, се придвижват до Ню Йорк с автобуси, за да посетят известния обект.  

2013
2013 г.

Благодарение на усърдното ръководство на Джонатан Коен сградата е не просто редовно "възраждана" посредством творбите на талантливи художници от цял свят повече от десетилетие, но и привлича филмови продуценти и рекламни компании, а през 2013 г. е използвана като локация за кулминативната сцена на филма "Зрителна измама".

VARA защитава не само постоянното, но и временното изкуство. Съдия Блок разкрива, че е отсъдил максималното обезщетение в ползва на художниците, за да покаже, че подобно поведение е наказуемо – решението му е ясен признак за еволюцията на уличното изкуство. Днес художествените движения от подобен "нетраен тип" се стремят към постоянство и статут, който обикновено се приписва на традиционното изящно изкуство.

По статията работи: Наталия Тотева

Източници: independent.co.uk, pinterest.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСнимкиЛайфстайлПсихологияСоциални грижиЛюбопитноОбразованиеРецептиЗдравни съветиАлтернативна медицинаИнтервюта