Историите на 9 от най-известните модни дизайнери
Тенденциите се менят непрестанно, но има имена в историята на модния свят, които са оставили своя отпечатък завинаги със своите творения. Едва ли създавайки своя бранд, дизайнерите са подозирали, че дрехите им ще се продават като изкуство за хиляди долари. Да се задържиш на върха в модната индустрия безспорно е огромно предизвикателство, което прави успехите им още по-впечатляващи.
Вижте историите на 9 от най-известните модни дизайнери, които променят света с работата си.
1. "Гучи"
Гучио Гучи отваря малък магазин през 1906, с който започва продажба на кожени чанти на своите клиенти, които по онова време — през 20-те са най-често конници. Качеството на работата му било толкова очевидно, че той бързо си спечелил репутация и започнал да развива линията си. През 1938 г. той отваря втори магазин в Рим. Третият е в Милано през 1951 г. По времето на отварянето на четвъртия магазин в Манхатън през 1953-а, Гучио умира и неговите синове продължават бизнеса. В началото марката е много популярна, благодарение на известни личности, които пазаруват като Джаки О., Грейс Кели и Одри Хепбърн. Но 80-те години не са толкова успешни за "Гучи". Внуците на Гучио управляват бизнеса и буквално го разрушават. Те се съгласяват на изключително странни партньорства, които не са в тяхна полза. Започват множество фалшификации, а внуците започват да се бият — физически. Една бизнес среща завършва с удари от страна на внуците. Но когато Родолфо Гучи - един от синовете на Гучио умира през 1983 година, той оставя своя дял на сина си Маурицио. Той от своя страна отстранява чичо си и продава компанията. Никой от семейство Гучи не е нито дизайнер, нито президент, шеф или изпълнителен директор, но марката процъфтява.
2. "Прада"
Историята на "Прада" много се доближава до тази на "Гучи", но марката е по-млада, а италианският град е друг. "Прада", основана от Марио Прада, започва работа в Милано през 1913 година. В началото Марио продава чанти и куфари. Когато той умира през 50-те, синът му не е особено заинтересован в поемането на бащиния си бизнес, а за жена не можело да става и дума, тъй като Марио считал, че жената няма място на работа. Въпреки това, неговата снаха поема бизнеса, но го поддържа само 20 години. "Прада" буквално достига върха, когато дъщерята на снаха му — Мучия, го взема в ръце в края на 70-те години. Мучия започва да проектира кожени раници и чанти, и отваря втори магазин — този път бутик — в търговски район в Милано. Дрехите са добавени през 1989 г. и именно тогава името "Прада" се превръща в символ на висшата мода.
3. "Версаче"
Това е най-новата марка в списъка - открита е преди 37 години. Джани Версаче израства, помагайки на майка си, която е шивачка. Учи архитектура и се мести в Милано, когато е на 26 години, за да учи мода. Няколко години работи за дизайнери и накрая се чувства достатъчно уверен, за да започне своя линия. Отваря първия си магазин в Милано през 1978 г. След убийството на Джани през 1997-а, сестра му Донатела поема компанията. Въпреки това, най-голям дял има дъщерята на Донатела, тъй като Джани иска да е осигурена, когато тя навърши 18 години (което се случи през 2004 година). Донатела притежава 20% от компанията, а Санто, най-големият брат, притежава 30%.
4. "Бърбъри"
"Бърбъри" е втората най-стара компания в този списък. През 1856 г. Томас Бърбъри отваря магазин в Хемпшир, Англия, фокусирайки се върху облекло. След множество експерименти, Бърбъри създава габардина през 1880 г. — плат, изработен от прежда, която е водоустойчива. Основавайки се на това и на възходящата му репутация, Томас е поканен да изработва офицерски палта, а резултатът е — така обичаният от всички шлифер. През 1967 г. моделът е разширен, като в него са включени шалове, чадъри, ботуши и всичко, което е част от причината марката да е толкова популярна днес.
5. "Шанел"
Шанел е основана от Габриел Шанел, по-известна като Коко. Тя е само на 12, когато майка й умира, а баща й зарязва семейството. Коко и роднините й са изпратени в сиропиталище, където тя се научава да шие. Когато навършва 18 години, тя напуска дома и започва работа при шивач. Там се запознава с милионера Етиен Балсан, който без съмнение й помага финансово да отвори свой собствен магазин за шапки през 1910 г. Въпреки това, те нямат любовна връзка по това време. Магазинът бързо се провалил, но след като Коко започва връзка с най-добрия приятел на Балсан — Артур Капел (също милионер), тя отваря друг магазин. Този път успешно и скоро всички модели шапки са носени от френските актриси. По-късно представя линията си от спортни облекла и никога не поглежда назад (въпреки, че по времето на Втората световна война спира, твърдейки, че сега не е удобен момент за фокусиране върху мода). Тя бива арестувана след освобождаването на Франция заради опита й да получи достъп до Уинстън Чърчил, което става причина много хора да смятат, че е на страната на оста. Всъщност, тя действително живее в хотела, който немците използват, докато са във Франция. Чърчил се намесва, защитавайки я и това му действие, което става публично, я притеснява, и тя заминава за Швейцария. По време на престоя си там, бизнес партньора й Пиер Уертхаймер поема бизнеса и нещата вече никога не стават същите за Коко. Тя умира през 1971, а поколенията на Уертхаймер поддържат "Шанел" оттогава.
6. Диор
"Диор" е основана от Кристиан Диор, чиито родители отчаяно искат от него да учи политика. В крайна сметка се записва да учи от 1920 до 1925 г., но никога не се отказва от модната си мечта. Междувременно продава скици за 10 цента на улицата. Няколко години, след като завършва, семейството му губи богатството си и той е свободен да прави това, което иска — което разбира се, е да се занимава с мода. Кристиан отваря собствена линия през 1946 г. и я нарича Корол. Умира на 52-годишна възраст от сърдечен удар.
7. "Живанши"
"Живанши" е основана от Гюберт Де Живанши, който не е имал сложно детство - като Коко Шанел, нито е започнал от малък магазин както Гучи и Прада. Хюберт е дете на френски аристократи, а в семейството му има и други дизайнери. Хюберт е само на 18 години, когато започва работа за семейния им приятел Жак Фат. Той основава собствена марка, наречена "House of Givenchy" през 1952 година. Тогава е само на 25 години, но заради връзките, парите и иновативните си дизайни, възрастта няма значение. Запознава се с Одри Хепбърн през 1953 година и двамата веднага започват работа заедно. "Живанши" се "пенсионира" през 1995 година.
8. "Ив Сен Лоран"
Ив Сен Лоран е дете, което е постоянно подигравано в училище. За да се справи с проблемите, той играе нещо като театрални роли пред родителите си. Обожава да чете критики за театрални пиеси в списание "Вог" и в крайна сметка се впечатлява и от дрехите. Започва да учи мода и по-късно участва в моден конкурс, което му осигурява работа с Кристиан Диор. Интересното е, че побеждава Карл Лагерфелд в същия този конкурс. Диор го обожава толкова много, че след смъртта си, оставя Ив да се грижи за "House of Dior", когато той е само на 21 години. Въпреки това, на Ив му се налага да служи за френската армия по време на Алжирската война през 1960 г. и когато се завръща разбира, че е изхвърлен от фирмата. След като съди компанията "Диор" за нарушаване на договор (и печели), Ив решава да започне своя компания през 1962 г. Умира през 2008 година.
9. "Армани"
"Армани" е друга млада марка, сравнена с останалите в списъка. От 1961 до 1970 г. Джорджо Армани е асистент — дизайнер за Нино Церути. През 1974 г. той решава, че иска собствена линия. Основава я само с 10 000 долара, които има в онзи момент. Бързо се превръща в любимец на Холивуд. В момента продължава да облича филмови звезди. Тук е мястото да вметнем, че той е дизайнер на костюмите на Крисчън Бейл в "The Dark Knight".
Снимки: flickr.com
Коментари към Историите на 9 от най-известните модни дизайнери