Елсбет Джуда и първите британски супермодели
Елсбет Джуда успява да избяга от нацистите и да започне нов живот като моден фотограф в Лондон през 1933 г. Тя фотографира много забележителни личности от Барбара Гоалън – първият британски супермодел – до Уинстън Чърчил и Питър Блейк.
Моделът Барбара Гоулън зад ситопечат, Ланкашър, 1952 г. |
Питър Блейк и моделът Мари-Лийс Грес, Лондон, 1961 г. |
Въпреки че трудът й не е представян в голяма изложба докато не навършва 98 години, Джуда има дълга кариера като особено успешен търговски фотограф, работещ за списания и рекламни агенции в продължение на 45 години. Тя е най-добре позната с работата си от 40-те и 50-те години като вътрешен фотограф на "Ambassador": британско списание за износ, на което съпругът й е бил редактор. Някои от най-известните лица на британската културна сцена – от Гоулън, британския супермодел, до Хенри Мур и дори сър Уинстън Чърчил – попадат под нейния обектив.
1951 г.: Шийла Уилсън, плажът "Копакабана", Рио де Жанейро |
1952 г.: Барбара Гоулън със стационарната парна машина "Бети" от 1895 г. |
Докато пише за "Ambassador", художественият критик Робърт Мелвил казва, че това е "най-дръзкото и предприемчиво търговско списание, което е замисляно някога. Никое друго списание не показва толкова брилянтно и последователно релевантността на произведенията на изкуството към проблемите на индустриалния дизайн".
Барбара с членовете на борда "Calico Printers", Ланкашър, 1950 г. |
Джуда е позната с неортодоксалния подход към работата си, особено в "Ambassador", пренебрегвайки официалните конвеции на търговската фотография и използвайки необичайни фонови пространства и декори.
Гоулън на покрива на "Whitworth & Mitchell’s", Манчестър, 1952 г. |
Когато веднъж описва тази снимка, Джуда казва: "Заведох Барбара Гоулън до "Calico Printers’ Association" за памучен въпрос (на списанието). Вместо да изваждам 18 фабрични плата, й казах: "Хайде да опитаме нещо друго". Резултатът беше Барбара, обгърната в облак вълнообразен план на покрива на изложбената зала за стоки."
Елсбет има силна връзка с британския свят на изкуството и много от нейните модели се превръщат в близки приятели и сътрудници.
Шийла Уилсън с папагал на плажа "Копакабана", Рио де Жанейро, 1951 г. |
Уинстън Чърчил позира за Греъм Съдърланд, 1954 г. |
Греъм Съдърланд е един от тези приятели. Елсбет документира момента при направата на една картина на Чърчил, която по-късно бива разрушена. Разказвайки за практиката си, тя веднъж отбелязва: "Ако успявате да откриете удоволствие и забавление, то вие сте изобретателни". След смъртта на съпруга си през 1975 г., Джуда изоставя фотографията в услуга на живописта и прекарва 90-те години в изучаване на шедьоври, които принадлежат на Лондонската национална галерия и Кралската академия по изкуствата. Умира през 2014 г. на 103-годишна възраст.
По статията работи: Наталия Тотева
Източници: theguardian.com, photokonnexion.com, thetimes.co.uk
- Линда Еванджелиста: Тялото ми изглежда ужасно заради козметична процедура
- Грозното пате с дългите крака – шведският модел Иа Остергрен за пътя на промяната и себеуважението
- Момче се превръща в модел, след като сменя пола си
- 13 модела с албинизъм, които превземат модните подиуми със скоростта на светлината
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Култура и изкуство
- 50 приказни зимни фотографии на малки къщи, изолирани от света насред бялата пустош
- Линда Еванджелиста: Тялото ми изглежда ужасно заради козметична процедура
- 16 от най-необикновените и неземно красиви дървета на планетата (Галерия)
- 15 oчарователни деца модели, които ще ви омаят само с поглед
- Фотограф използва UV фотография и показва особеностите на кожата, невидими за окото
- Модел от Судан отказва да изсветли кожата си и това вдъхновява хиляди жени по света
- Регина Колесникова – руската манекенка, наричана „красивото оръжие на Кремъл”
- Грозното пате с дългите крака – шведският модел Иа Остергрен за пътя на промяната и себеуважението
- Овчарка и сова, които не могат да живеят един без друг
- София Хаджипантели – моделът с една вежда
Коментари към Елсбет Джуда и първите британски супермодели