Вижте как трябва да се обличат жените според жителите на Близкия изток
Въпреки че сме свикнали да възприемаме мюсюлманите, живеещи в Близкия изток, като изключително консервативни по отношение на обличането на жените, това е колкото вярно, толкова и неточно, разкрива проучване сред жителите на седем страни. То е осъществено от изследователския център към Университета в Мичиган, който е поставил следния въпрос пред анкетираните мъже и жени от Тунис, Саудитска Арабия, Египет, Пакистан, Турция, Иран и Ливан: Кой от посочените шест стила на обличане е най-подходящ за жените? Въпросните стилове обхващат пет вида и степени на забулване плюс такъв, при който главата и лицето на жената не са покрити по какъвто и да било начин.
Първият предложен стил е най-консервативният, който е най-разпространен в Афганистан, при все че тази страна не е включена в проучването. При него лицето на жената е скрито изцяло зад бурка. No.2 – никаб - е най-характерен за Саудитска Арабия. No.3 – шадор – се свързва преди всичко с консервативните интерпретации на шиитския ислям и е типичен за Иран. No.4 – ал-амира – е широко разпространен в много мюсюлмански общности, включително в САЩ и България. No.5 илюстрира използването на обикновен шал за глава, а No.6 се отличава с пълната липса на хиджаб – терминът, с който се обозначава всяка форма на покриване на главата.
Както можете да видите от инфографиката, страните, които най-убедително подкрепят единствения светски вариант – този на неносене на хиджаб /No.6/, са Ливан и Турция, като тук трябва да се направи уточнението, че около една четвърт от ливанците, взели участие в проучването, са християни, а в Турция от десетилетия насам съществува културен конфликт между ислямистите и поддръжниците на светската демокрация, дошла с Ататюрк.
15% от анкетираните тунизийци също са дали одобрението си за шестото предложение, което може да бъде обяснено с проевропейските настроения сред представителите на средната класа в страната и светския характер на властта в лицето на тамошните диктатори. Освен сред жителите на изброените нации, тази опция среща одобрение сред много, много малък процент от представителите на останалите страни, взели участие в проучването.
Най-консервативната опция – No.1 – се радва на най-голяма подкрепа сред жителите на Саудитска Арабия, която е посочена от 2% от всички анкетирани. Техният топ избор е вариант No.2, посочен от цели 63%, докато в Пакистан гласовете в подкрепа на никаб и шадор /No.2 и No.3/ са разделени приблизително по равно, което би могло да се дължи на многочислената шиитска общност в страната, предпочитаща шадора.
Прави впечатление голямата подкрепа, която следващите две опции – No.4 и No.5 – печелят сред жителите на повечето страни, начело с Тунис и Египет, и дори в Пакистан. Това създава впечатлението, че в повечето от държавите от Близкия изток има разделение на обществото по отношение на това доколко либерално може да бъде облеклото на жената и до каква степен тя има правото да определя сама с какъв хиджаб предпочита да прикрива лицето си. И двете разновидности позволяват известна свобода на себеизразяване в контраст с бурката и никаба, при които този елемент е сведен до минимум.
Въпросът за забулването на жените е от особено значение за мюсюлманите от Близкия изток, тъй като противопоставя два вида идентичност – строго религиозната на светската – и е свързан с положението, което нежният пол има в обществото – повече или по-малко неравноправно на това на силния пол. Доколко скрито е лицето на жената, за да не се набива тя на очи и да няма възможността да изразява себе си, се смята за показателно за това доколко дадено общество прегръща или отхвърля социалните норми на поведение, които се асоциират с исляма.
Освен посочените в инфографиката проценти има, и такива, които не са включени в нея, а именно колко хора от всяка от страните смятат, че жените имат правото да се обличат както пожелаят. Повече от интересен е фактът, че не само тези, които одобряват неносенето на хиджаб, считат, че на жените трябва да бъде предоставен избор дали и доколко да се забулват. Въпреки че са привърженици на консервативните опции, саудитските араби например подкрепят идеята, че жените имат правото на подобна свобода при взимането на това решение в по-голяма степен от египтяните или иранците.
Тук можете да видите колко процента от участниците в проучването от всяка от седемте държави са отговорили положително на въпроса за правото на избор:
- Тунис: 52%
- Турция: 52%
- Ливан: 49%
- Саудитска Арабия: 47%
- Ирак: 27%
- Пакистан: 22%
- Египет: 14%
Освен че разкриват съвместяването на схващанията, че жените трябва да ходят забулени, но биха могли сами да решат дали го желаят или не, тези данни доказват, че дори в страните, където това базисно право на жената се признава от най-много хора, не повече от половината одобряват упражняването на подобна свобода.
снимка: pixabay.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ПРАХ ЗА ПРАНЕ DYNA CLEAN 1кг DXN
ХАЙТМАН КЪРПИЧКИ ЗА ЧЕРНО ПРАНЕ * 8
АЛМАВИН БИО ТЕЧЕН ПЕРИЛЕН ПРЕПАРАТ ЗА БЕБЕШКИ ДРЕШКИ 1.5 л.
ТОПЧЕТА ЗА СЪХРАНЕНИЕ НА ДРЕХИ С АРОМАТ НА ЛАВАНДУЛОВО МАСЛО * 6
БИО - Д ОМЕКОТИТЕЛ ЗА ДРЕХИ С ЛАВАНДУЛА 1 л
ХАЙТМАН КЪРПИЧКИ ЗА СУПЕР БЯЛО ПРАНЕ * 20
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Любопитно и забавно
- Научете какво означава символите върху етикетите на дрехите ни
- Сравнителна таблица за размерите на дрехите в различните страни
- Използвайте 4 начина за премахване на мастило от текстил и кожа
- Полов акт при жената
- Използвайте 3 начина за премахване на миризма от пот по дрехите
- Половин век заедно – приказната любовна история на Адриано Челентано и Клаудия Мори в текст и снимки
- Ето защо жените понякога напускат мъжете, които обичат
- Хормонална терапия за смяна на пола
- Как изглежда идеалното женско тяло според науката
- КП № 163 ОПЕРАТИВНИ ИНТЕРВЕНЦИИ ЧРЕЗ ДОЛЕН ДОСТЪП ЗА ОТСТРАНЯВАНЕ НА БОЛЕСТНИ ИЗМЕНЕНИЯ ИЛИ ИНВАЗИВНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЖЕНСКИТЕ ПОЛОВИ ОРГАНИ
Коментари към Вижте как трябва да се обличат жените според жителите на Близкия изток