Вижте как трябва да се обличат жените според жителите на Близкия изток

Въпреки че сме свикнали да възприемаме мюсюлманите, живеещи в Близкия изток, като изключително консервативни по отношение на обличането на жените, това е колкото вярно, толкова и неточно, разкрива проучване сред жителите на седем страни. То е осъществено от изследователския център към Университета в Мичиган, който е поставил следния въпрос пред анкетираните мъже и жени от Тунис, Саудитска Арабия, Египет, Пакистан, Турция, Иран и Ливан: Кой от посочените шест стила на обличане е най-подходящ за жените? Въпросните стилове обхващат пет вида и степени на забулване плюс такъв, при който главата и лицето на жената не са покрити по какъвто и да било начин.
Първият предложен стил е най-консервативният, който е най-разпространен в Афганистан, при все че тази страна не е включена в проучването. При него лицето на жената е скрито изцяло зад бурка. No.2 – никаб - е най-характерен за Саудитска Арабия. No.3 – шадор – се свързва преди всичко с консервативните интерпретации на шиитския ислям и е типичен за Иран. No.4 – ал-амира – е широко разпространен в много мюсюлмански общности, включително в САЩ и България. No.5 илюстрира използването на обикновен шал за глава, а No.6 се отличава с пълната липса на хиджаб – терминът, с който се обозначава всяка форма на покриване на главата.
Както можете да видите от инфографиката, страните, които най-убедително подкрепят единствения светски вариант – този на неносене на хиджаб /No.6/, са Ливан и Турция, като тук трябва да се направи уточнението, че около една четвърт от ливанците, взели участие в проучването, са християни, а в Турция от десетилетия насам съществува културен конфликт между ислямистите и поддръжниците на светската демокрация, дошла с Ататюрк.
15% от анкетираните тунизийци също са дали одобрението си за шестото предложение, което може да бъде обяснено с проевропейските настроения сред представителите на средната класа в страната и светския характер на властта в лицето на тамошните диктатори. Освен сред жителите на изброените нации, тази опция среща одобрение сред много, много малък процент от представителите на останалите страни, взели участие в проучването.
Най-консервативната опция – No.1 – се радва на най-голяма подкрепа сред жителите на Саудитска Арабия, която е посочена от 2% от всички анкетирани. Техният топ избор е вариант No.2, посочен от цели 63%, докато в Пакистан гласовете в подкрепа на никаб и шадор /No.2 и No.3/ са разделени приблизително по равно, което би могло да се дължи на многочислената шиитска общност в страната, предпочитаща шадора.
Прави впечатление голямата подкрепа, която следващите две опции – No.4 и No.5 – печелят сред жителите на повечето страни, начело с Тунис и Египет, и дори в Пакистан. Това създава впечатлението, че в повечето от държавите от Близкия изток има разделение на обществото по отношение на това доколко либерално може да бъде облеклото на жената и до каква степен тя има правото да определя сама с какъв хиджаб предпочита да прикрива лицето си. И двете разновидности позволяват известна свобода на себеизразяване в контраст с бурката и никаба, при които този елемент е сведен до минимум.
Въпросът за забулването на жените е от особено значение за мюсюлманите от Близкия изток, тъй като противопоставя два вида идентичност – строго религиозната на светската – и е свързан с положението, което нежният пол има в обществото – повече или по-малко неравноправно на това на силния пол. Доколко скрито е лицето на жената, за да не се набива тя на очи и да няма възможността да изразява себе си, се смята за показателно за това доколко дадено общество прегръща или отхвърля социалните норми на поведение, които се асоциират с исляма.
Освен посочените в инфографиката проценти има, и такива, които не са включени в нея, а именно колко хора от всяка от страните смятат, че жените имат правото да се обличат както пожелаят. Повече от интересен е фактът, че не само тези, които одобряват неносенето на хиджаб, считат, че на жените трябва да бъде предоставен избор дали и доколко да се забулват. Въпреки че са привърженици на консервативните опции, саудитските араби например подкрепят идеята, че жените имат правото на подобна свобода при взимането на това решение в по-голяма степен от египтяните или иранците.
Тук можете да видите колко процента от участниците в проучването от всяка от седемте държави са отговорили положително на въпроса за правото на избор:
- Тунис: 52%
- Турция: 52%
- Ливан: 49%
- Саудитска Арабия: 47%
- Ирак: 27%
- Пакистан: 22%
- Египет: 14%
Освен че разкриват съвместяването на схващанията, че жените трябва да ходят забулени, но биха могли сами да решат дали го желаят или не, тези данни доказват, че дори в страните, където това базисно право на жената се признава от най-много хора, не повече от половината одобряват упражняването на подобна свобода.
снимка: pixabay.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
АЛМАВИН БИО ПРАХ ЗА ЗАМЪРСЕНО ПРАНЕ 2 кг.
АЛМАВИН БИО ТЕЧЕН ПЕРИЛЕН ПРЕПАРАТ ЗА СПОРТНО ОБЛЕКЛО 750 мл
БРОС СПРЕЙ ЗА ДРЕХИ ПРОТИВ КЪРЛЕЖИ 90 мл
БЕБО ОМЕКОТИТЕЛ СУПЕР КОНЦЕНТРАТ 1000 мл
АЛМАВИН БИО ТЕЧЕН ПЕРИЛЕН ПРЕПАРАТ С МИЕЩО ОРЕХЧЕ 750 мл
АЛМАВИН БИО ОМЕКОТИТЕЛ ЗА ДРЕХИ ЛАВАНДУЛА 750 мл
СТАТИЯТА е свързана към
- За свободното време
- Любопитно и забавно
- Сравнителна таблица за размерите на дрехите в различните страни
- Интимно здраве на жената - какво знаем?
- Полов акт при жената
- Използвайте 4 начина за премахване на мастило от текстил и кожа
- Хормонална терапия за смяна на пола
- Научете какво означава символите върху етикетите на дрехите ни
- Промени в организма на майката по време на бременността
- Хормонална терапия за лечение на рак на гърдата
- Възел за вратовръзка - ето как става
- Жените остават сексуално активни и след 70-годишна възраст
Коментари към Вижте как трябва да се обличат жените според жителите на Близкия изток