Начало Лайфстайл За свободното време Любопитно и забавно 10 ситуации, в които купуваме безполезни неща

10 ситуации, в които купуваме безполезни неща

10 ситуации, в които купуваме безполезни неща - изображение

Всички ние вероятно сме изпадали в ситуации, в които влизайки в магазин за хранителни стоки, за да купим хляб, излизаме с пълна торба с други продукти, но не и с хляб.

Защо се случва това? Благодарение на следващите примери ще разберете и методите как да се справите с подобно поведение.

Ефектът на Дидро

Ефектът на Дидро - моментът, в който купувате нещо ново, защото изведнъж всичко, което имате в гардероба ви се струва старо - последната покупка сякаш заменя всички. Това е процес, който никога не свършва, защото всяко ново нещо скоро се превръща в старо и се нуждае от замяна отново и отново.

Този ефект е кръстен на френския философ Дени Дидро. Той никога не е бил богат, но веднъж получава огромна сума пари и си купува прекрасен малък халат. Това облекло е толкова различно от другите му дрехи, че го принуждава да замени всичките си дрехи с нови.

В есето си "Съжалявам за моя стар халат" френският философ и педагог Дени Дидро описва ефекта, който има този подарък върху него: "Старият ми халат напълно хармонираше с всичко в моя свят, а сега цялата тази хармония е нарушена". Скоро му се налага да смени всички мебели в дома си: "Бях господар на стария ми халат, а сега съм роб на новия."

Ефектът на сноба

Когато правите покупки с цел да привлечете вниманието на околните -  този тип поведение се нарича "ефект на сноба". Много хора обичат да са център на внимание и новото облекло е един от най-добрите начини, за да демонстрират това. Но запомнете, че елементите на облеклото не са единственият начин да привлечете вниманието.

Покупки, които са топ тренд

Този метод е противоположен на ефекта на сноба -  човек купува артикул, защото е модерен и всички останали го притежават. Този продукт може да ви подхожда или пък не, но продължавате да го купувате и носите, защото е топ тренд в конкретния момент.

Преди да направите покупка си задайте следния въпрос: "Защо искате да го купите?" Може би наистина харесвате този предмет и имате нужда от него. Или пък просто сте под влиянието на други хора.

Дрехи за бъдещ период

Понякога купуваме дрехи, които ще носим в бъдеще - пола, която е с 2 размера по-малка, защото смятаме, че ще ни мотивира да отслабнем, или чифт обувки за перфектната среща с любимия, който нямаме все още.

Подобни покупки няма да ви направят по-слаби, по-умни или по-привлекателни. Трябва да работите върху себе си, за да постигнете това. Няма скъпи или модерни предмети, които да ви доближат до щастливото бъдеще, за което бленувате.

Импулсивна покупка

Има ли сте лош ден и решавате да отидете в любимия си магазин или да си купите нещо, защото са ви дали малък бонус на работа? Но щастието от такава покупка ще премине много бързо - вие бързо ще забравите за нея или ще се разстроите, тъй като сте похарчили толкова много пари за нея.

Импулсивната покупка е следствие от липсата на положителни емоции. Опитайте се да намерите дейност, която ще ви помогне да се преборите с лошото настроение, умората и стреса.

Подсъзнателни търговски трикове

Приятна музика, топли цветове и аромати – всичко това ни "залива", когато влезем в магазин, макар че не подозираме. Вътре е топло и удобно, а ние се отпускаме, забравяме за времето и започваме да купуваме.

Ходете на пазар, когато не сте гладни и слушайте музика от слушалки. Това е най-добрият начин да избегнете маркетинговите трикове.

Продажби и промоции

Това е една от най-честите причини, поради която хората купуват неща, от които не се нуждаят. Магазините ни предлагат 3 продукта на цената на 2 или 50% отстъпка, която е валидна само за един ден. 

Евтини стоки

За да спестим пари, можем да закупим по-евтини аналози на стоките, от които наистина се нуждаем. Но тази полза понякога е илюзорна. Издръжливите и скъпи дънки могат да ни послужат в продължение на много години, а евтините бързо ще се износят и скъсат и ще трябва да си купим нов чифт.

Има една поговорка "купувайте хубаво или купувайте два пъти". Когато си вземате нещо, обърнете внимание на качеството вместо на цената.

Убедителни търговци

Много търговци знаят как да спечелят доверието ви. Те могат да ви убедят, че един продукт не е добър, а друг е "много по-предпочитан". Асистентите от търговския обект познават качеството на всичките си стоки и определено ще намерят нещо, за което сте мечтали, дори ако купите 10 тениски вместо тази, която възнамерявате да купите.

Бъдете наясно какво искате да купите. Потърсете предварително информация за стоката, която търсите, за да задавате по-малко въпроси. Асистентите първо се обръщат към тези клиенти, които не могат да решат кой артикул да си вземат - тези хора са по-лесни за убеждаване да направят покупка. 

Преборете страховете си

Често се тревожим с причина или без, така че умът ни работи. Когато видите стока, която не сте планирали да закупите, може да си помислите, че следващия път няма да имате достатъчно пари за тази покупка. В крайна сметка вземате решение да я купите. Друга причина може да бъде, ако родителите ви са казвали "не" на всичко, когато сте били дете.

Представете си, че трябва да се преместите в друга страна. Колко от нещата във вашия дом бихте взели? Не толкова, нали? Това са нещата, от които наистина се нуждаете, останалото е ненужно. По-добре е да харчите парите си за пътувания или интересни събития, които ще ви донесат много по-ярки емоции и спомени.

Ние вярваме в умереността и се надяваме, че следващия път, когато ще искате да си купите нещо ненужно, ще запомните тази статия.

Между другото, дори и самият Дидро накрая осъзнава в какъв капан е влязъл. В своето есе той предупреждава: "Пазете се от мръсотията на внезапното богатство. Бедният човек може да се успокои, без да мисли за външен вид, но богатият винаги е под напрежение."

Редактор: Илияна Кръстева

Източник: brightside.me


Още по темата:

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайл