Пътят към рая е железен: Pilatusbahn - най-стръмната железница в света
Можете ли да си представите да изкачите планина с влак, но той да преминава по самия й ръб, а до вас да стоят метри пропаст? Това ви очаква, ако решите да си доставите кратко пътешествие от точка А до точка Б в Швейцария. Макар и да не ви звучи опасно, железницата е единствена по рода си в целия свят и е най-стръмната.
Те се намира между алпийското селце Алпнахщад, в блисто край езерото Люцерн, и връх Есел в планината Пилатус в Швейцария се простира близо 5-километрова железница, функционираща вече 125 години. Наречена Pilatusbahn, това е най-стръмната железница със зъбни колела в света с максимален наклон от 48%, вертикална дистанция 1635 метра и среден наклон 35%.
Връхната точка от трасето се намира на височина от 2073 метра – станция Кулм, а скоростта на изкачване на мотрисите – общо 10 на брой, всяка от които е с капацитет от 40 души всеки - е 10-12 км в час (тоест цялото трасе се изминава за около половин час, а общо за един час могат да бъдат превозени 340 души). В Алпнахщад Pilatusbahn се явява свръзката между параходите на езерото Лицерн и главната междуградска железница Zentralbahn по линията на Brünigbahn. Линията функционира през топлата половина от годината – между май и ноември – и е една от туристическите атракции в района.
Първият проект за построяването на линията е завършен и предложен през 1873 година, но бива отхвърлен, тъй като се преценява, че няма да бъде рентабилен от икономическа гледна точка. В него е заложен максимален наклон от 25% и стандартен размер между релсите 1435 милиметра. Няколко години по-късно друг инженер, отличаващ се със значителен практически опит – Едуард Лохер, предлага алтернативен проект за същото трасе, чийто максимален наклон от 48% е без аналог до този момент, а и към днешна дата, като по този начин съкращава дължината му наполовина.
Тъй като конвенционалните системи за конструиране на железопътни линии не биха могли да отговорят на изискванията за сигурност на толкова стръмно трасе, предвид нуждата от допълнително сцепление, Лохер заменя вертикалните зъбчати колелета с хоризонтални, така че зъбите им да се припокриват (заклещват едни в други). Неговата система се оказва безотказна и надеждна – рискът от дерайлиране поради наклона и честите силни ветрове в региона е сведен до нулата.
Pilatusbahn е построена от собствената компания на Лохер - Locher Systems - без каквото и да било правителствено финансиране – единствено с частен капитал, и е открита на 4 юни 1889 година. В следващите близо 50 години се задвижва с парен двигател, а от 1937 година насам – от електрически.
През 2001 година Американската асоциация на инженерите-механици обявява железницата на Пилатус за Историческа забележителност на инженерната механика. И до днес експлоатацията на Pilatusbahn остава достатъчно доходоносна, за да не е необходимо държавно финансиране за поддръжката й. Вие бихте ли минали по пътя на най-стръмната железница?
снимки: flickr.com, pixabay.com
Коментари към Пътят към рая е железен: Pilatusbahn - най-стръмната железница в света