Последици от публичното унижение като метод за обучение на бъдещи лекари
Акценти
|
90% от студентите по медицина споделят, че по време на обучението си са засрамвани пред своите колеги, а понякога и пред самите пациенти. Те разказват, че супервайзорите им задават въпроси, на които знаят, че не могат да отговорят, и се държат унизително с тях.
Учени от австралийския университет James Cook University провеждат изследване, което насочва вниманието именно към умишленото засрамване като част от обучението и стажа на бъдещите лекари.
Те откриват, че този подход засилва тревожността, намалява увереността и увеличава риска от допускане на грешки. Въпреки сериозните негативни последици обаче той е един от най-често прилаганите от страна на по-старшите.
Проучване върху ефекта от публичното унижение на студентите по медицина
Екипът разглежда 33 проучвания върху публичното унижение в различни среди – училище, полиция, социални медии, болница и т.н. В тях са включени над 40 хиляди души. Оказва се, че средно 35% от хората са жертва на публично засрамване, както и че то е един от най-често използваните методи за обучение на студенти по медицина.
След това учените провеждат свое проследяващо изследване, насочено изцяло към бъдещите лекари, резултатите от което са публикувани в списание Medical Science Educator. В него участват близо 35 хиляди студенти от различни страни.
Средно 57% от студентите и завършилите лекари без специалност споделят, че по време на практиката си в болниците са били унижавани.
Американско изследване сочи, че почти 91% от завършващите са били засрамвани някога по време на обучението си.
Форми на публичното унижение като подход при обучението
За обучение чрез унижение говорим, когато преподавател умишлено цели да притесни или смути свой студент по медицина на публично място като болница, операционна зала или по време на медицинска конференция.
» Все повече медицински сестри в Англия напускат заради ниско заплащане
Примери за публично засрамване
- настоятелно задаване на твърде много въпроси, свързани с познанията на студента;
- подигравки, когато отговорът не е правилен;
- неуместни и обидни коментари за способностите на обучаващия се пред останалите.
Най-често това се случва в операционната зала или по време на сутрешните визитации в болницата. Обикновено унизително със студентите се държат лекарите специалисти, но понякога медицинските сестри, състудентите и дори лекарите без специалност също са склонни към подобно поведение.
За съжаление е много вероятно подложените на унижение студенти на по-късен етап също да се отнасят така, когато самите те обучават следващите бъдещи лекари. Причината е, че обучението чрез публично засрамване се е превърнало в нещо нормално в лекарските среди.
Негативни последици от публичното унижаване върху лечението на пациентите
Този метод може да навреди и на пациентите. Всеки човек би искал лекуващият го лекар да е не само квалифициран, но и уверен и емоционално стабилен.
Изследванията сочат, че лекарите, които са били подложени на публично унижение по време на обучението си, често страдат от психични проблеми. Учени изчисляват, че те са 8 пъти по-застрашени от бърнаут и 4 пъти по-застрашени от тревожност и депресия. От притеснение да не бъдат засрамени отново, те избягват да задават въпроси или да търсят помощ, ако не са сигурни в себе си. Страхът и несигурността при вземане на важни решения, свързани с провежданото лечение, са най-опасни за пациентите.
Част от подложените на публично засрамване студенти по медицина се изолират от своите колеги и нямат мотивация да учат. Възможно е дори да прекъснат следването си, което от своя страна задълбочава кризата с недостига на персонал в болниците.
Строго йерархична структура в медицинските среди
Йерархията при лекарите е много ясно изразена и се спазва стриктно. Лекарите със специалност имат властта да определят как ще протече обучението на стажантите и дори да повлияят на бъдещата им кариера. Тази йерархична култура затвърждава метода на обучение чрез унижение.
Много преподаватели, които задават грубо въпросите си и са строги със студентите, смятат, че така поддържат висок стандарт на преподаване. Някои от лекарите специалисти твърдят, че по този начин подготвят бъдещите си колеги за суровата действителност и голямото напрежение.
Всъщност резултатите от различни проучвания показват, че често този подход е по-скоро опасен, отколкото полезен.
» Над 2700 лекари в Словакия подават оставки заради проблемите в здравеопазването
Публичното унижаване прави младите лекари неуверени
Доказателствата обаче сочат, че ефектът от суровото преподаване е по-скоро обратен. Студентите, които са били подложени на публично унижение, са по-притеснителни и неуверени, допускат повече грешки и по-трудно се сработват с колегите си.
Как може да се прекъсне порочната практика
За да настъпи промяна, медицинските университети и болниците първо трябва да признаят, че този проблем съществува и след това да въведат строга политика срещу обучението чрез публично унижение. Разбира се, не за сметка на добрата подготовка на кадрите.
Високото качество на преподаване може да се подсигури с алтернативни методи като структурирани сесии с обратна връзка от страна на обучавания, обучение със симулации и конструктивни менторски програми.
От това как се обучават бъдещите лекари зависи как ще се отнасят към своите пациенти. Недопустимо е те да бъдат подложени на унижения, особено предвид задълбочаващата се здравна криза и недостига на персонал. Всеки болен човек заслужава да бъде лекуван от специалисти, които не само имат нужните знания, но и са получавали безусловна подкрепа по време на образованието си.
Public humiliation is still a common teaching tool in medical education. Here’s how it leaves patients worse off: https://theconversation.com/public-humiliation-is-still-a-common-teaching-tool-in-medical-education-heres-how-it-leaves-patients-worse-off-242692
Коментари към Последици от публичното унижение като метод за обучение на бъдещи лекари