Начало Лайфстайл Красота и стил Нашето тяло Протеиновите десерти, като пълноценен източник на хранителни вещества

Протеиновите десерти, като пълноценен източник на хранителни вещества

Протеиновите десерти, като пълноценен източник на хранителни вещества - изображение

Задавали ли сте си някога въпроса, дали спортните хранителни добавки са подходящи за ежедневна употреба от неспортуващи хора? Много пъти сме се сблъсквали с лъскава опаковка на продукт, който изглежда невероятно апетитно, НО виждаме, че това е за "онези с големите мускули". Да, това са спортни хранителни добавки с изключителни хранителни качества и внимателно подбрани суровини, които дават сила и енергия, за да може спортуващите да постигнат по-високи резултати. В тази статия ще ви представим едни от най-разпространените продукти сред спортуващите – Протеиновите десерти.

Това погледнато отстрани е "нещо" с размер на вафла, което струва в пъти по-скъпо. Но повярвайте, че си заслужава всяка стотинка, която ще похарчите за него. Протеиновите десерти са хранителен продукт с по-високо белтъчно /протеиново/ съдържание от другите продукти, откъдето идва и името им. В повечето случаи са балансирани в зависимост от това дали ще се приемат преди тренировка или след тренировка; дали има повече захари или сложни въглехидрати; и най-важното е белтъчното съдържание в един десерт. Сега ще обясним каква е ползата и какви са плюсовете и минусите при него.

Всички известни и неизвестни професионалисти и псевдо-познавачи признават, че е важно да се приемат богати на белтъчини храни. Защо и по колко да се приемат е спорен въпрос, но ние ще ви кажем неща от кухнята, които ще ви помогнат в избора на хранителни продукти и придържането към правилен хранителен режим. Това, на което първо трябва да обърнете внимание, е белтъчното съдържание в протеиновото десертче, което е нормално да бъде около 30%. Доказано е, че един човек не може да усвои повече от 30 грама протеин на едно хранене. Това означава, че ако изядете 3 десертчета с общо около 50 грама протеин, няма да станете нито по-силни, нито по-умни, нито ще ви поникнат мустаци /основното притеснение на жените :)/! Това е продукт, който може да замести едно междинно хранене. Наблягаме на междинно, тъй като не означава закуска, обяд или вечеря. Сигурно сте забелязали, че между 16:00 и 17:00 часа винаги ви се хапва нещо сладко, мазно и "забранено", като вафла, кроасан или шоколад... или дори трите накуп. След това се чувствате виновни, особено ако сте на "диета" и се опитвате да контролирате хранителния си режим. Това е моментът, в който протеиновият десерт е вашето спасение. Той ще ви засити, като едновременно с това ще убие нуждата ви за сладост. Както обичат да се изразяват американците – това е следващото най-хубаво нещо след нарязания хляб!


Обикновено протеиновите десерти са в комбинация от различни видове протеин – соев, суроватъчен, млечен, казеинов, грахов, оризов, царевичен и т.н. Причината за това е да се намери оптималния вариант за усвояването на белтъчините от храната. Всеки протеин се усвоява с различна бързина от организма, на различно място и с различни ензими и микроелементи. Разнообразието от протеини трябва да притеснява единствено производителите /при тяхното приготвяне/, но не и тези, които консумират вкусните десерти. Важно е да се знае, че растителните протеини /соев, грахов/ са най-бързо усвоими. Суроватъчните протеини са най-пълноценни на аминокиселини, а млечните са най-богати на имуностимулиращи фактори, които подсилват нашата имунна система. Ако в десерта има витамини, минерали или фибри, то той ще бъде прекрасен за стомашно-чревния тракт и ще се усвоява правилно.

И тогава от небитието се появява "псевдо-разбирачът" и казва "абе, батка, по-добре да изям един дюнер за тез' пари", а ние ще добавим с "пилешки кожички, вместо месо" :). Но нека да не затриваме цял един бранш в хранителната индустрия, защото знаем колко айран се продава покрай дюнерите, а това е нещо българско /ако не е направен със сухо мляко, разбира се :)/. Както и да е... изборът винаги е личен, а ние само съветваме... и също хапваме дюнери в мечтите ни за един прекрасен свят с щастливи кокошки.

Приемът на белтъчини за организма е толкова важен, колкото пиенето на бира по време на футболен мач, особено ако любимият ни отбор губи, а ние държим на биреното 120-сантиметрово "коремче" :). Оставяме майтапа настрана, защото е доказано, че човек се храни, за да съществува. Хранителните вещества имат строго определена функция, като сега ще ви разкажем за белтъчините. Когато се приемат от организма посредством храната, белтъчините се разпадат на основните си елементи – аминокиселини. Те от своя страна са различни видове с различни функции. Някои аминокиселини са есенциални /набавят се единствено чрез храната/, други не са есенциални или могат да се възпроизвеждат от човешкия организъм при наличието на определени вещества, ензими и микроелементи. Основната функция на белтъчините/протеините е да подхранват мозъка, като гарантират неговото правилно функциониране. Едва след като има достатъчно белтъчини за мозъка, образно казано, остатъка се насочва към мускулите, което дава сила, енергичност и издържливост на организма.

Приемът на белтъчини е изключително важен за хора, извършващи тежък физически труд, като строители, хамали, общи работници; хора с висока умствена активност като студенти, учители, мениджъри; спортисти, които търсят повече енергия преди тренировка и по-бързо възстановяване на мускулите след физическо натоварване. Независимо с какво се занимавате, от СЗО /световната здравна организация/ препоръчват дневният прием на белтъчини да бъде не по-малко от 50 грама. Ние съветваме да бъдат не по-малко от 1.2 г/кг телесна маса, равномерно разпределени през деня, за да се чувствате жизнени и пълноценни.

Повечето хора се спират от покупката на протеинови десерти поради "високата" им цена, но тяхната цена в действителност не е висока. Основната съставка, която прави продукта с по-висока цена е високото му белтъчно съдържание. Ако се направи един реален поглед на продуктите на пазара, които ни заобикалят ще се види, че цената е напълно приемлива. Замислете се и се огледайте какво бихте си купили с 2-3 лева, за да си набавите белтъчините от един протеинов десерт. Представяте ли си как белите един голям банан и го хапвате сладко-сладко пред изпиващите погледи на колегите от съседните бюра? Тогава се опитвате да им обясните колко важна е за вас здравословната храна, която е богата на белтъчини... и мръсно подсъзнание. Е хубаво, но хапвайки протеинов десерт няма да се сблъсквате с подобни обяснения, особено ако ги запознаете със съдържанието на тази статия.

 

Цветелин Стефанов /C.O.R.F.I.T./

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноНормативни актовеЛайфстайлРецептиСнимкиСпортБотаникаДиетиНовиниЗдравни съветиХрани и ястияСпециалистиОрганизацииПроизводителиСъставкиХранене при...Медицински изследванияЛеченияПсихологияАнкетиИнтервютаАлтернативна медицинаЗаведенияСоциални грижи