Начало Лайфстайл За свободното време Любопитно и забавно Пациентът като богоподобен. Етичното лице на спешната медицинска помощ

Пациентът като богоподобен. Етичното лице на спешната медицинска помощ

Пациентът като богоподобен. Етичното лице на спешната медицинска помощ - изображение

Пациентът е човешко същество, създадено по образ и подобие на Бог. Доброволецът има свещената задача да запази достойнството на всеки пациент.” Така описва задълженията си спешната медицинска организация Хацала.

Откликвайки на всеки спешен случай – задавилото се дете, възрастният на сондажно хранене или двойката, претърпяла катастрофа – доброволецът трябва винаги да има предвид горната сентенция. Това, че пациентът е изгубил способността да функционира не означава, че е изгубил правото на човешко достойнство.

*Хацала (от иврит - (х)ацала -„спасение”) е еврейска неправителствена доброволческа спешно-медицинска организация, функционираща в над 11 държави. Тя предлага безплатна висококачествена предболнична медицинска помощ и транспортиране на всеки нуждаещ се, независимо от цвят, религия и етническа принадлежност. Хацала използва т.нар система fly car (летяща кола). Принципът на летящата кола изисква екипът да реагира ад-хок в спешна ситуация.

Ролята на доброволеца в Хацала е мултифункционална. Осигуряването на незабавна помощ не е единствената и основна задача, макар и неотложна. Според организацията пациентът има и други нужди, които не бива да бъдат неглижирани. Дали пациентът се нуждае от придружител в болницата? Дали се нуждае от болнично направление? Дали пациентът има всичко необходимо за един болничен престой? Дали домът му ще бъде заключен и в безопасност? Дали личният му лекар ще бъде уведомен? Дали има спешен въпрос, който трябва да се вземе под внимание? Доброволецът в Хацала е длъжен да увери пациента, че всички тези нужди няма да бъдат пренебрегнати. Не е изключение доброволецът в Хацала да бръкне в собствения си джоб ако пациента се окаже в болницата без налични средства. Не са изолирани случаите, в които членове на организацията се налага да организират погребения за пациенти без средства или близки роднини.

Диспечерите в Хацала са специално обучени да използват високо технологичната компютърна система за определяне точните координати на пациента. Висококачествени радиа осигуряват незабавната връзка между доброволците и изпращателния център.

Любопитното е, че в организации като Хацала се стимулира участието на доброволци под осемнадесет годишна възраст. Горната снимка е от 2011г, запечатала ценен момент от живота на тези деца. Момчетата от снимката са на осем годишна възраст по онова време. Те участват в специално организиран тур с линейка на Хацала. Проектът е организиран от техни учители и бащата на един от учениците. По време на своя тур, второкласниците стават свидетели на повече от 70 спешни случаи.

Хацала несъмнено е пример както за етичната страна на спешната медицинска помощ, така и за изключителен професионализъм. Най-точният радар за нейната ефективност е стандартното време за пристигане на медицинската помощ. За пример в Ню Йорк спешната помощ на Хацала пристига 2 ½ до 4 минути в 90% от случаите, за разлика от средната бързина на екипите на 911, която е 9 минути.

Успехът на Хацала се дължи на двустепенна стратегия за реагиране – първи екип и линейка. Първият екип от доброволци пристига на мястото с т.нар. спешни превозни медицински средства. Тези частни превозни средства са снабдени със специални светлинни сигнали и животоспасяващо оборудване. Първият екип може да се състои от парамедици, или други специално обучени лица. При необходимост първият екип извиква линейка. Веднага след като първият екип е изпратен, друг екип доброволци пристига с линейка на Хацала. По пътя към болницата доброволците уведомяват спешния болничен екип за състоянието на пациента, за да могат да бъдат предприети незабавни действия. Хацала има директна връзка с медицински хеликоптери за пациенти под специални обстоятелства.

*Хацала - на иврит - Ацала (в иврита "х"- то не се произнася)

Източници: www.hatzalah.org, class825771.blogspot.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниЗаведенияИсторияЗдравни съветиЛеченияЛайфстайлОрганизацииНормативни актовеЛюбопитноКлинични пътекиАнкетиСнимкиСоциални грижиПсихологияРецептиХранене при...ОбразованиеСпортАлтернативна медицинаПроизводителиСпециалистиМедицински изследванияНаправления в медицинатаТестовеБотаникаЛичностиОткритияГеография