Начало Лайфстайл Красота и стил Модерно Нова модна тенденция се бори със стигмата в Япония, свързана с психичните заболявания

Нова модна тенденция се бори със стигмата в Япония, свързана с психичните заболявания

Нова модна тенденция се бори със стигмата в Япония, свързана с психичните заболявания - изображение

Японската поп култура, която включва всичко от огромни роботи до бялото коте на компанията Hello Kitty, е успяла да достигне до всички кътчета на земята. Столицата Токио е епицентърът на модната еволюция, като най-известният тренд, произлязъл от улиците на прочутия град, е така наречената kawaii естетика.

Японска марка Hello KittyДумата kawaii се използва като прилагателно за нещо, което се смята за сладко. Много японци асоциират този стил с момичешкото и сладката невинност. Съвременният тренд може да обхваща облеклото, грима и поведението на последователите й. Няколко новопоявили се субкултури са успели успешно да заимстват сладкия елемент от модната тенденция, за да повдигнат въпроса за обществени проблеми като високия брой самоубийства и страдащите от депресия в Япония.

Така се заформя последният тренд, носещ името yami-kawaii. Захарният аспект се комбинира с yami (болен или отнасящ се за болница), като по този начин се получава интересна естетика, изразяваща се в носенето на аксесоари като фалшиви оръжия, спринцовки, противогази, хапчета, лейкопласти и лепенки. Смесицата от панделки, пастелни цветове и думи като "Не искам да живея" обикновено се съпровожда от изключително бледа кожа и зачервени и подпухнали очи.

Пример за новата модна тенденция Пример за новата модна тенденция
Младежи от Токио, демонстриращи новия моден тренд.  

Според подвизаващия се в Токио стилист Масако Огура целта на yami-kawaii е да се постигне видът на болнав, крехък или наранен индивид. "Хората се обличат по този начин, за да изразят мрачните си чувства. Това е нов тренд за момичетата, които искат да привлекат внимание и да принадлежат към група", споделя Огура. Тя добавя, че младите жени желаят да покажат, че се депресирани, но по сладък начин.

Ексцентричното течение в модните среди поставя на преден план и табуто, отнасящо се до психичните заболявания в Япония. Данните, предоставени от държавата, показват, че само през 2016 г. 21,764 души са отнели живота си. Броят на самоубийства намалява през последните две десетилетия, но продължава да е значително по-висок от повечето развити страни. Във Великобритания например индивидите, сложили край на живота си, са три пъти по-малко.

ЯпонияМножество анализи водят до заключението, че кризата през 2011 г., включваща земетресение, цунами и радиационната авария, е повлияла значително на населението. Други изследвания и държавни доклади добавят още фактори като финансовите проблеми, безработицата, високите академични стандарти и хроничната преумора на работното място.

Въпреки високия процент на самоубийства, психичните разстройства не се обсъждат често, а посещението при специалист е рядкост. Културният антрополог от Университета в Мичигън Алисън Алекси, която изучава съвременната японска култура, споделя, че една от съществените разлики между САЩ и азиатската държава е готовността да се обърнеш към терапевт или психолог.

Писателят Брандън Чин, чиито трудове се фокусират върху поведението и разбиранията на Япония, е съгласен, че темата за психичните заболявания все още е табу. Чин смята, че обличането на дрехи в стил yami-kawaii е начин за част от японците да покажат на останалите, че изпитват някакъв вид душевна мъка.

Не всички са на мнението, че съществува ясна връзка между наличието на психични проблеми и новия моден тренд. За гримьорката Джун Крийс, която има близо 30,000 последователи в Instagram, yami-kawaii е просто различен вид естетика. Живеещата в Австралия 18-годишна публикува снимки онлайн с грим, който включва Hello Kitty лейкопласти и изкуствена кръв.

Очарованието на тренда yami-kawaii започва да се възприема от Запада, като компаниите MYOB, Nesin и ACDC Rag се опитват да спечелят от популярността на новата тенденция с добавянето на мрачни и стряскащи елементи към своите колекции.

По статията работи: Нора Маркова
Източник: businessoffashion.com
Снимки: pixabay.com; unsplash.com

Още по темата:

5.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияНовиниЛюбопитноЛеченияСпортТестовеЗдравни проблемиПсихологияЗдравни съветиЛайфстайлХранене при...Социални грижиАнкетиСнимкиИсторияДиетиАлтернативна медицинаРецептиВидеоМедицински изследванияБотаника