Начало Лайфстайл Красота и стил Нашето тяло Истината за витамин Д и влиянието му върху нашето тяло - част 1

Истината за витамин Д и влиянието му върху нашето тяло - част 1

Истината за витамин Д и влиянието му върху нашето тяло - част 1 - изображение

Не би ли било чудесно, ако само един витамин може да направи костите ни по-силни и да ни предпази от диабет, множествена склероза, рак, сърдечни заболявания или депресия? И дори да ни помогне да отслабнем? Научните изследователи възлагат големи надежди на витамин Д, който постъпва в нашето тяло, вследствие от реакцията на кожата към слънчевата светлина, както и благодарение на някои храни и хранителни добавки. В тази статия ще ви представим фактите и ще ви разкрием истината за витамин Д, както и кои хора са застрашени от неговия недостатък.

Витамин Д повишава здравето на костите


Витамин Д е от съществено значение за здравето на костите, при това от ранно детство до дълбока старост. Той помага на тялото ни да абсорбира калция от храната. В зряла възраст, дневният прием на витамин Д и калций помага за предотвратяването на отслабването на костната система и последващи фрактури. Децата се нуждаят от него, за да изградят здрави кости и да бъдат предпазени от рахит, изкривяване на крайниците във външна посока, изкривени колене и слаби кости. Именно поради тази причина някои производители на мляко използват витамин Д като добавка.

Витамин Д и множествената склероза


Болестта множествена склероза се среща по-често в географски райони, които са отдалечени от слънчевия екватор. В продължение на години, експертите подозираха за връзката между слънчевата светлина, нивата на витамин Д в организма и това автоимунно заболяване, което уврежда нервите. Една нова следа се дава от проучване на рядък генетичен дефект, който води до ниски нива на витамин Д и следователно по-висок риск от възникване на заболяването. Въпреки това, няма достатъчно доказателства, за да се препоръчва за превенция или лечение на множествена склероза.

Витамин Д и диабета


Някои изследвания са доказали връзка между ниското ниво на витамин D и диабет от тип 2 - по-често срещания тип на заболяването на кръвта. И тук неизменно идва въпросът: "Ако се повишат нивата на витамин Д, това ще предотврати ли появата на болестта?". Отново няма достатъчно доказателства, за да може лекарите да препоръчват тази добавка с подобна цел. Хубаво е да имате предвид, обаче, че е напълно възможно превишаването на допустимото количество мазнини в организма, да играе роля при диабета и високите нива на витамин Д.

Витамин Д и борбата с излишните килограми


Различни изследвания са доказали, че в повечето случаи хората, които имат наднормено тегло имат и ниски нива на витамин Д. Това е така, тъй като телесните мазнини го заключват като в капан и той не може да бъде усвоен от тялото. Не е ясно дали самото затлъстяване води до пониженото му ниво, но според малки проучвания, добавянето на витамин Д към нискокалоричната диета може да помогне на хората с наднормено тегло да отслабнат по-лесно.

Витамин Д и депресията


Витамин Д играе роля в развитието и функцията на мозъка. Едно обещаващо проучване доказа, че големите дози витамин Д могат значително да подобрят симптомите на лека депресия. Други проучвания, обаче, показват смесени резултати, поради което е препоръчително първо да се посъветвате с вашия лекуващ лекар.

Как слънцето ви предоставя витамин Д?


Повечето хора получават витамин Д от слънчевата светлина. Когато то докосва нашата гола кожа, тялото ни произвежда свой собствен витамин. Вероятно имате нужда от много повече от това. Хората със светла кожа се нуждаят от слънчеви бани в продължение на 5 до 10 минути няколко пъти в седмицата. Облачните дни, слабата светлина през зимата и слънцезащитните продукти /изключително важни за предпазване от рак на кожата и преждевременното й стареене/ пречат на всичко това. Хората в зряла възраст и тези с по-тъмен тен не усвояват така добре слънчевата светлина, поради което експертите препоръчват да се разчита основно на здравословната храна и хранителните добавки.

Хранене с витамин Д


Много от храните, които консумираме, не съдържат витамин Д. Някои видове риба, като сьомга, риба меч и скумрия, са голямо изключение от правилото и наистина могат да осигурят добро ниво от него. Други мазни риби, като риба тон или сардини, също го съдържат, но в много по-ниска степен. Малки количества от него са открити в яйчния жълтък, черния дроб или обогатени храни - зърнени и млечни.

Започнете деня с витамин Д


Направете разумен избор за закуска и ще получите значително количество от витамин Д. Повечето видове мляко са обогатени с него, включително и някои соеви млека. Освен това, той се може да се съдържа в портокаловия сок, зърнените храни, хляб или кисело мляко. За да сте сигурни какво точно консумирате, внимателно прочетете етикетите на продуктите, които купувате.

Витамин Д под формата на хранителни добавки


Консумацията на подходящи храни е най-добрият начин да набавите на организма си необходимото количество витамин Д. Ако дори и след това се нуждаете от допълнителен прием, можете да се насочите към две основни хранителни добавки - витамин Д2 /ергокалциферол/, който естествено се съдържа в храната и витамин Д3 /холекалциферол/, който е вида, изработен от слънчевата светлина. Те са произведени по различен начин, но еднакво добре могат да повишат нивата на витамин Д в кръвта. Повечето мултивитамини също го съдържат, но се посъветвайте с вашия лекар, за да определи точните ви нужди.

Имате недостатък от витамин Д?


Когато тялото не може да усвоява ефективно витамин Д от храната или слънцето, в организма се създава дефицит. Факторите, които увеличават риска включват:

  • възраст над 50 години;
  • тъмна кожа;
  • северните географски райони;
  • наднормено тегло, затлъстяване, стомашен байпас;
  • заболявания на черния дроб или храносмилателната система, като болест на Крон или целиакия.

Още по темата:

4.3, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЛюбопитноСнимкиЗдравни съветиХранене при...СъставкиФизиологияИсторияАлт. медицинаРецептиТестовеДиетиСпортБотаникаНормативни актовеЛеченияХрани и ястияПсихологияНовиниКлинични пътекиКалкулаториПроизводители