Начало Лайфстайл Аз и моето семейство Семейни ритуали и традиции Децата, които от рано попадат под религиозно влияние, по-трудно отличават реалността от измислицата

Децата, които от рано попадат под религиозно влияние, по-трудно отличават реалността от измислицата

Децата, които от рано попадат под религиозно влияние, по-трудно отличават реалността от измислицата - изображение

Когато децата от малки попаднат под влиянието и умишлено търсеното въздействие на дадена религия и нейните учения, по-трудно развиват усет за реалността и често не съумяват да различат фактите от фикцията, разкрива ново проучване, резултатите от което са публикувани в юлското издание на специализираното списание Cognitive Science (Когнитивна наука).

В него са взели участие общо 66 деца на 5 и 6 годишна възраст, част от които посещават обществени, а останалите – частни църковни училища в САЩ. На децата са били разказани три различни типа истории – библейска, фантастична и реалистична, за да може да се установи до каква степен всяко от тях умее да идентифицира даден разказ, съдържащ свръхестествени или най-общо казано невъзможни елементи (говорещи животни и растения, приказни трансформации и прочее), като измислица.

На базата на този тест учените са заключили, че децата, които посещават църква или се учат в църковно училище, в много по-голяма степен са неспособни да идентифицират тези елементи от децата, посещаващи светски училища.

Отнасяйки на пръв поглед невъзможни религиозни ситуации и събития, постигнати чрез божествена намеса (като например трансформацията на вода във вино, дело на Христос), към измислени разкази, религиозните деца в по-голяма степен се основават на религията, търсейки аргументи в подкрепа на своите погрешни класификации.

"Децата, възпитавани в религиозна вяра, са по-малко склонни да преценяват персонажите във фантастичните разкази като недействителни, и в резултат на това те откриха повече връзки с реалността, отколкото с невъзможното, в сравнение със светските деца", гласи становището на учените.

Отхвърляйки хипотезата, че децата се "раждат вярващи", авторите на доклада изразяват схващането, че "религиозните учения и особено възпитанието чрез притчи и разкази за сторени чудеса, развиват у децата по-генерична възприемчивост за невъзможното и недействителното, в резултат на което те са много по-склонни да приемат, че невъзможните неща (вълшебствата от приказките, чудесата от Библията), могат да се случат, въпреки очевидните причинно-следствени връзки".

По данни на агенцията за социални и обществени проучвания Gallup, около 83% от американците се самоопределят като религиозни, а дори още по-голям е делът на тези (86%), които твърдят, че вярват в Бог. Повече от една четвърт от американците (28%) са убедени, че в Библията е записано словото Божие и то трябва да бъде възприемано буквално, докато други 47% смятат, че написаното в Библията е вдъхновяващ преразказ на Божието слово.

В България религията, като учебна дисциплина, не е задължителна. Тя може да бъде изучавана като свободно избираем предмет (СИП). По официални данни, изнесени от Министерството на образованието, у нас има над 115 официално регистрирани вероизповедания. Светият синод от години настоява Министерството да приеме закон, с който да въведе вероучението като задължителна учебна дисциплина. От Асоциация "Родители" обаче са на мнение, че "сама по себе си религията не би могла да направи децата по-добри", както и е че моралната и ценностна система на детето не са пряко свързани с възпитанието в дадена вяра.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЗдравни съветиПсихологияЛюбопитноСнимкиСпортОрганизацииИнтервютаАнкетиОбразованиеСоциални грижиНовиниНормативни актовеИсторияГеографияПроизводителиХранене при...РецептиАлтернативна медицинаЗаведенияСпециалистиКлинични пътекиМедицински изследванияЛеченияБотаника